View Single Post
Nå fikk jeg sjansen til å forske litt på problemstillingen med dekoder direkte på VLAN 101. Hadde nettopp beøk av en pliktoppfyllende montør som skulle bytte hjemmesentral. Jeg forsøkte meg på å bytte en pappeske med gammel sentral og mediakonverter med hans eske med ny sentral, men han var skeptisk og ringte til Viken. De sa selvsagt at det ikke var lov...

Så han monterte den nye sentralen innerst i kjellerboden der jeg hadde strukket min forlengede fiber. Han monterte ikke den nye innvendige fiberboksen, men brukte heldivis bare uttaket jeg hadde montert. Tok det med godt humør at han måtte stå midt oppe i vedsekker og annet herk og skru opp braketten til sentralen :-)

Jeg koblet jo selvsagt vekk alt sammen når han hadde gått. Men jeg ser nå at jeg har pådratt meg de symptomene andre har rapportert: Dekoderen får ikke lenger IP-adresse. Lagde et VLAN 101 interface på serveren min med mac-adressen fra baksiden av hjemmesentralen, og fikk da adresse fra DHCP-server. Forsøkte å gjøre en release på denne for å se om det hjalp, men det gjorde det ikke. Testet for sikkerhets skyld med en annen mac-adresse på serveren, og da får heller ikke den svar fra DHCP-server.

Så, ja, det ser så absolutt ut til at jeg nå også må dille med ekstra routing av TV-VLANet. Nokså unødvendig herk, spør du meg. Men jeg håper jo å slippe unna med en sideveis justering av DHCP only. Burde ikke være stort verre enn å sette opp en DHCP-server på VLAN 101 som videreformidler IP-adressen fra Altibox' DHCP-server.

Men jeg håper jo i det lengste å finne et triks for å unngå en slik strikk-og-binders løsning. Så nå forsøker jeg å la linken være nede en time eller to før jeg restarter dekoder igjen. Ser at de opererer med 1 time leasetid på TV-VLAN, så om ikke release virker så håper jeg ventingen gjør det.

Kan jo ihvertfall håpe....

Mens vi venter: Er det noen som har fått brukket seg inn på en VMG8825? Får ikke ATSE til å funke (samme problem som FMG?), men jeg registrerer at den har en kjempenyttig kommando som ikke er passord-beskyttet: "ATGO foo" forsøker å boote filen "foo" fra tftp. tftp-serveren må ha adressen 192.168.1.33. VMG8825-boksen bruker 192.168.1.1

Dette må da kunne utnyttes. Men trenger et image dog... Antar det er u-boot elns den forventer på dette stadiet?

Fasiten når det gjelder DHCP på VLAN 101 er at de filtrerer på OUI. Det er ikke noe problem å bruke andre mac-adresser enn de som tilhører hjemmesentralen. Det er også mulig å bruke flere mac-adresser og få flere ip-adresser tildelt samtidig. Men alle mac-adressene må begynne med samme OUI som hjemmesentralen (det er sikkert flere mulige alternativer for forskjellige typer hjemmesentraler). Jeg har brukt b8:d5:26

Så var spørsmålet om det er mulig å bare gjøre DHCP "proxying". Men det feiler selvsagt fordi de etter all sannsynlighet blokkerer alle klienter som ikke har fått adresse fra DHCP-serveren. Så det hjelper ikke å bare ta DHCP og ARP. Måtte evt ha byttet mac-adresse i alle pakker fra dekoderen. Og det er jo mye mer pes enn alternativene.

Så da er det igmp-proxy som gjelder. Strikk-og-binders-nettverk. Ufattelig teit løsning.

Jaja, var vel ikke så lurt å akseptere ny hjemmesentral. Men noe skal man ha å fikle med også. Får forresten ikke slått på bridge mode lenger heller etter å ha forsøkt å slå den av. Jeg gikk til og med så langt som å koble opp hjemmesentralen med link på port 4 for å se om det var et krav for å få lov til å slå på bridge mode. Men det virker like herlig dårlig. Bare en grå knapp uten noen forklaring. Ikke at det spiller noen praktisk rolle...
Sist endret av bmork; 11. februar 2020 kl. 23:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.