View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Størrelsen på universet er det beste argumentet mot at vi vert observert.

Det er fysiske grenser for kor stort eit teleskop må vere for å kunne observere noko på ein gitt avstand. For å ha ei oppløysing som vil kunne vise meiningsfulle detaljer må det vere digert - eller veldig nær.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må det være ett teleskop vi eventuelt skulle bli observert igjennom? Hva med teknologi som er mye mer avansert enn vår egen, ting vi kanskje aldri i den villeste fantasi kunne tenke oss var mulig (enda)? Bare på 100 - 200 år så har jo mennesket utviklet alt mulig rart som vi selv aldri skulle tro var mulig eller aldri var tenkt over på. Det sises at vi mennesker muligens har eksistert i rundt 200 000 år, bare tenk på hva en intelligent art som kanskje har eksistert i 3 - 400 000 år (eller mer) kan ha utviklet?

Eller kanskje vi blir observert fra steder mye nærmere enn vi tror, vi kan bare ikke se det/dem? Selv her på jorden så har jo visse folk teorier om hvordan det kanskje skulle være mulig å forflytte seg utrolig mye kjappere en det vi er istand til idag, sånn jeg tenker så kan jo hende noen andre der ute har knekt den koden forlengst?


Sitat av vidarlo Vis innlegg
og universet 14 milliarder år.
Vis hele sitatet...
Hvordan vet vi det? Er det en ting vi er ganske sikre på eller er det ett estimert tall? Uten at jeg sitter på kunnskap nok til å egentlig kunne uttale meg så vil jeg nesten tro at det tallet muligens kan være fryktelig galt.
Sist endret av Alge; 8. november 2018 kl. 17:35.