Tråd: Frikortgrense
View Single Post
Sitat av C.Hendrix085
Dette med vår bortskjemthet tar du også opp, og ja, jeg tror nok at dårlig råd vil kurrere litt. Men du får det til å høres ut som om jeg er imot skatter og avgifter, noe jeg ikke er. Jeg er ikke FRPpolitiker, men snarer AUF. Jeg er for skatter.

Men jeg syntes at, som tidlere nevnt, skulle være mulig å få frikortgrensen hevet, dersom det lå visse forhold til grunne. Forhold som utdanning, sivilstauts mens man driver med utdannin etc.
Vis hele sitatet...
Hvilket forhold tenkte du på da?

Lønnsforhandlinger er det jo hvert år har jeg inntrykk av, og frikortgrensa blir vurdert ut ifra vår lønnsvekst. Med i bildet er sikkert andre typer vekst i samfunnet som pris osv. men er ikke dette en smule forvirrende?

Det skal være likt i teorien for alle, øker du frikortgrensa så blir det jo mindre skatt å betale over frikortgrensa til trygdeavgift osv. Hva er det dere egentlig snakker om? Hvorfor skal frikortgrensa økes?

Ikke misforstå meg, jeg godt kunne tenkt meg det sikkert, men da må jo lønn og priser og alt som tas til de vurderingene økes også, det må jo en balanse inn i galskapen da. Frikortgrensa er en del av vårt skattesystem!

Frikort er et skattekort som viser at arbeidsgiver ikke skal trekke skatt. Som oftest er det satt en beløpsgrense for hvor mye en kan tjene.

Fribeløpet for ungdom er 39 997 kroner.

Kommer du til å tjene mer enn det, må du skaffe deg et vanlig skattekort.
Vis hele sitatet...
Det vanlige skattekortet er delt opp i følgende:

- Tabelltrekk
- Prosenttrekk

EDIT:

Opprinnelig skrevet av max mekka:

Og jeg tror jeg venter med å betale 28% skatt til jeg virkelig har behov for det. Selvfølgelig vil jeg slippe å betale så meget med skatt til jeg må.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det?
Det blir jo på samme vis som du klager over de som legger seg på 39997. Du legger deg på akkurat trygdeavgift-nivået og forbeholder deg en viss sjans på at det kan komme litt forandringer i løpet av året inntektsmessig, så derfor legger du deg på 9% istedet for 7-8%. Selvsagt har du ikke tenkt over ulike fradrag som kan komme inn i bildet, så jeg håper virkelig du opplever en baksmell engang, så du kan se hva det betyr!

Tenkt noe over hvorfor det trekkes så i h... mye (50%) av det beløpet du tjener over fribeløpet hvis du har benyttet deg av frikort? Det er for å sikre diverse fradrag etc. Jeg husker ikke hvordan det er, men i mine øyne så bør alle som beregner sin inntekt over fribeløpet betale de 28% eller hva det nå er som ligger i tabelltrekk, eventuellt opp- eller nedjustere utifra sin økonomiske situasjon i løpet av året. Og det er derfor folk benytter seg av frikort, spesielt studenter. De justerer ut ifra sin økonomiske situasjon i løpet av året, akkurat som du legger deg på 9% i løpet av et helt år - istedet for 28%.

Det du betaler mer enn strengt tatt nødvendig får du jo tilbake allikevel! Har du endel gjeld også kan det jo bli riktig allright i sommermåneden som kommer, hvis du for eksempel ikke hadde opparbeidet deg feriepenger fra fjoråret. Du synes jo det er greit å lide litt, de 28% dine gjør ikke så fordømte mye fra eller til, for du får tilbake det som du betalte for mye uansett - og bidrar samtidig til å betale disse trygdeavgiftene du maser om. Det er samme greiene!
Sist endret av paranoy; 22. januar 2008 kl. 12:11.