Tråd: Frikortgrense
View Single Post
max-mekka:

Kan hende jeg tar grådig feil, men da beklager jeg disse uttalelsene - men:

Alle har et frikortgrense iberegnet den avgjørende skatteberegningen når året er omme. Det vil si at tjener du mindre enn frikortgrensa, men har betalt skatt - så får du igjen de pengene du har forskuddstrekt året etter! De tilfaller hverken sosialklienten eller sykehus eller noen andre - de får du igjen! Deg og ingen andre.

Tjener du mer enn frikortgrensa, skatter du av beløpet over denne grensa, under 68000 eller no, så betaler du trygdeavgift av det beløpet. Er ikke sikker på hvor mye den er, men du ligger sannsynligvis trygt, eller 1% under - hakke peiling, alltid benyttet meg av tabellkort over frikortgrensa.

Tjener du over disse 68000 eller noe, så kommer i tillegg noe kalt inntektskatt. NÅ har du lov til å begynne å sutre, men jeg tror det er slikt at også vi som betaler inntektskatt skatter over frikortgrensa på årsberegningen av det totale skatten for året. Dette skal utgjøre ca. 28% av din totale årsinntekt eller noe. Forbehold om skammelig feil må tas i disse punktene, for det er meg likegyldig av enkle grunner:

Er du blant de lavest lønnede, middelsjiktet eller akkurat på det høyt lønnede nivået i Norge, får du smake skattesystemet uansett hvordan det er lagt opp. De topplønnede aner jeg ingenting om, for der tilhører ikke jeg. Jeg kan godt være å finne langt ned på den skalaen der, sammen med tusenvis av andre nordmenn.

Tusenvis av andre nordmenn vil også befinne seg av forskjellige årsaker under denne frikortgrensa, som følger vår lønnsvekst teoretisk, og nå kanskje i praksis. Så det er ingenting å whine over, det er fastsatt at tjener du under 40.000 kroner så ligger du under frikortgrensa - uansett om du har fått deg frikort eller ikke.

Eksemplet er at du iberegner en skattbar inntekt på 60.000 iløpet av et helt år, men av diverse årsaker så sier du opp stillingen din. I tillegg så har du ikke tjent nok til å kunne få arbeidsledighetstrygd eller hvordan det greiene der fungerer, så du står kun registrert som arbeidssøker med fjorårsinntekt på under 39997 kroner - og betalt 9% skatt dette året.

Da får du tilbake de 9% du har betalt inn, for den samlede inntekten din for det året ble ikke høyere enn frikortgrensa - det tilfaller ikke noe sykehus, det tilfaller ikke noe trygdeavgift, det kommer tilbake til deg! Ergo er det lite vits for en student å bidra med noe som helst hvis han/hun tjener under frikortgrensa, for det er likt for alle.

Tror jeg.