Tråd: Frikortgrense
View Single Post
Sitat av paranoy
Frikortgrensa følger vel lønnsveksten tenker jeg.

Uansett, skattesystemet i Norge er ideelt sett slik at en skatter etter inntekt. Helst skal det være at de med høyest inntekt skatter mest. De som på årlig basis ikke tjener mer enn frikortsgrensa trenger ergo ikke betale skatt, fordi de uansett hadde fått tilbake disse penga året etter uriktig sagt. Det er vel sånn at en beregner skatteprosent i løpet av et år til gjennomsnittelig rundt 28% på inntekt høyere enn frikortsgrensa, for å være sikret å ikke betale baksmell - eller no. Det er mer komplisert enn det, men det sier seg selv at folk som tjener under 40.000 årlig ikke kan bidra likt som de som tjener 180.000.

Det er visse ting som bestemmer denne frikortgrensa - tror faktisk det var slik at frikortgrensa lå død fra 1980-tallet og no fram til 1999. Så startet en formidabel vekst på lik linje med lønnsnivået her til lands.

9% skatt er en vits, begynn å betal 28% skatt når du først skal betale skatt. Eller beregner inntekt over frikortsgrensa. Det du betaler til overs får du tilbake året etter allikevel. Da begynner du å snakke om at du opplever det virkelige livet. Alt annet er i mine øyne som å rette urettmessig kritikk mot folk som benytter seg av en lovlig rett her i Norge.

Det er klart at situasjonen er ikke lik for alle, og at det med frikort er en bra ordning for de lavere stilte i samfunnet og studenter. Men tro ikke at du slipper unna skattesystemet, en eller annen gang vil 99% av oss oppleve det. Den ene prosenten holder jeg av til de som klarer å sno seg unna systemet på et eller annet vis, hvis de eksisterer.
Vis hele sitatet...
Jeg veit at 9 % er en vits, og det var det som var poenget mitt. 9% er en vits, og derfor ingen hinder å tjene 60k istedet for 40k. Det er bra at man kan betale så lite skatt for de som har så lav inntekt. Og jeg tror jeg venter med å betale 28% skatt til jeg virkelig har behov for det. Selvfølgelig vil jeg slippe å betale så meget med skatt til jeg må.