Tråd: Frikortgrense
View Single Post
Sitat av tnt
Føler ikke at det du sier der er helt gjennomtenkt.

Hva med en student, som tar fullt stipend/studielån.
Han velger ofte å ikke jobbe mer enn slik at han tjener akkurat 39k (for å slippe unna skatt) Hadde man kunne tjene den samme summen uten å skatte så hadde man kanskje endt opp med flere utdannede og bedre arbeidskraft.
Eller?
Vis hele sitatet...
Jeg er 17 år, og hadde frikort i fjor, det ble litt for lite. I år har jeg bestemt meg for å få meg et skattekort, og jeg skatter 9%. Da har jeg satt av 60000 kr lønn. (Egentlig liker jeg ikke snakke om min personlige økonomi, men er ungdom, så det er ikke så farlig)
Jeg syns ikke 9% er veldig mye for å få gratis sykehus. Hvis du skal komme under frikortgrensa må man tjene 3300 kr mnd, men hvis jeg velger å jobbe litt ekstra, og velger å jobbe for 5000 kr mnd, så er 9 ca 500 kr, noe som en student sannsynligvis ikke ville kjent så veldig. Nei, jeg holder nok på meningen om dette.

Sitat av C.Hendrix085
Så ja, godt forslag, dersom det ligger visse forhold til rette
Vis hele sitatet...
Man kan ikke styre et samfunn ved å tilrettelegge for alle. Alle kan ikke få det perfekt, og jeg syns virkelig at studenter skal få slite litt med økonomien sin. Jeg tror akkurat det er veldig sunt, for når man endelig skal flytte ut, så syns jeg man skal merke hvordan det er å forsørge seg selv, og at det er ille, er bare sunt.
Sist endret av bendiks; 21. januar 2008 kl. 21:48.