View Single Post
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Skaffe flere? Akkurat som om det ikke allerede er en høyst reell problemstilling?
Vis hele sitatet...
Jeg tror du misforstod meg. Han argumenterte med at fordi en allerede tillater en rekke ting som er skadelige, så burde en tillate rusmidler som er skadelige. Det var derfor jeg mente at en ikke trenge å "skaffe flere".

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Narkotika er ikke noe som lar seg fjerne gjennom forbud, det er rimelig åpenlyst spør du meg.
Vis hele sitatet...
Det lar seg ikke fjerne, det er jeg helt enig i, men det lar seg nok begrense til en viss grad. Dersom disse rusmidlene var helt lovlige kan vi vel være enige om at flere sannsynligvis ville prøvd dem?

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Så hvilke alternativer har vi egentlig? Vi kan enten tviholde på forbudspolitikken av frykt for å innrømme at vi har driti på draget, og dermed fraskrive oss alt ansvar og all kontroll over narkotikamarkedet. Eller, vi kan avkriminalisere og legalisere, ta det samfunnsansvaret vi strengt tatt burde tatt for lenge siden
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at det er en motsetning mellom å ta samfunnsansvaret, og å håndheve et forbud. Dersom en i større grad, selv om en sannsynligvis allerede i dag gjør nettopp det, fokuserer på å ta bakmennene, og ikke jonas på 17 som røyker en gang i blant, vil en kunne begrense tilgangen til stoffene. Å da kunne la helsevesenet ta seg av dem som bruker er ikke umulig, og jeg er fullstendig enig med deg i at det nok er den beste løsningen pt.



Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Hvis du vil se det fra et samfunnsøkonomisk perspektiv, fremfor det idealistiske som denne tråden handler om, så kan du jo begynne å se på hvor mye penger og ressurser vi pr. i dag kaster ut av vinduet på grunn av forbudspolitikken. Rundt 40% av alle straffesaker i Norge er narkotikarelaterte. Skjønner du eller? Det er nesten halvparten. Det er helt ufattelig hvor mye tid og ressurser politiet bruker på dette, for ikke å snakke om rettsvesenet, som i likhet med politiet ikke akkurat har mangel på viktige arbeidsoppgaver.
Vis hele sitatet...
Dersom vi ser på statsbudsjettet fra 2008 så brukte vi:
Politi og påtalemyndighet: 11,5 milliarder
Rettsvesen: 2 milliarder
Kriminalomsorg: 3,4 milliarder
Vis hele sitatet...
Dersom vi antar at 40% faktisk er narkotikarelaterte, så kan vi se at kostnaden jo blir betraktelig. Men la oss si at den får en realistisk grenseverdi rundt 5,5 milliarder kroner. Til sammenligning er et anslag på de økonomiske kostnadene skadevirkninger av alkohol har rundt 50 milliarder kroner.

Dersom man legaliserer, og dermed sannsynligvis får flere brukere, så vil det ikke være urimelig å anta at kostnaden på helsevesenet vil stige. Samtidig så vil det være mange som ikke oppsøker helsevesenet, men som mister arbeidsinntekt som en konsekvens av uvettig bruk. Det er jo antatt at hasj for eksempel har relasjon til amotivasjonssyndromet, et større forbruk vil dermed resultere i en betydelig kostnad for den norske stat.


Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vi har alt å tjene på en legalisering. Istedenfor å straffeforfølge hver bidige narkotikabruker man sporer opp, kunne vi konsentrert oss om å hjelpe den lille prosentandelen som faktisk er rusmisbrukere.
Vis hele sitatet...
Det at en straffeforfølger alle brukere kan jeg kanskje være enig i at ikke er en god tilnærmelse til problemet, samtidig som jeg tror det vil ha en allment preventiv effekt på forbruket i den norske befolkning. Dermed er nok situasjonen ikke fullt så enkel som du påstår her, hva som faktisk vil gi økonomisk gevinst er litt usikkert.

Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Få noen av disse totalt bortkastede midlene inn i helsevesenet istedenfor, så kanskje vi kan begynne å snakke om fornuftige samfunnsøkonomiske perspektiver.
Vis hele sitatet...
Hvorvidt disse midlene er "totalt bortkastede" kan jo diskuteres. Jeg vet ikke om du vil være enig med meg om jeg sier at det burde være et mål å bergrense bruken av rusmidler generelt i befolkningen, da de positive effektene ofte blir utveiet av de negative. Dersom du er med på den tankegangen vil ikke midlene som brukes på dette være bortkastede.

Jeg er enig i at det totale forbudet som praktiseres i dag burde debatteres, og alternative løsninger burde vurderes, men hvorvidt det kan gjøres ut fra et økonomisk perspektiv er jeg absolutt ikke sikker på.

Kan du ikke komme med noen flere innspill på hvordan du ville løst en eventuell avskaffelse av forbudet, for du pleier alltid ha noen meget reflekterte og interessante synspunkter på saker og ting.