View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
There's the rub. Folk opplever kjønnsdysfori "egentlig og på ekte", men disse andre greiene er ikke det fordi... Hvorfor? Hvordan? Hva er mekanismen her, og hvordan kan vi klart skille det som gir opphav til transpersoner fra mekanismen som får hvite folk til å tro de er sorte? Det er ikke opplagt for meg at det ene tilfellet hvor noen har en oppfatning av å være noe annet enn de egentlig er, så er det "ekte og biologisk", og i det andre så er det bare vas og tankespinn. Det er helt riktig at rikshospitalet ikke setter gevir på folk, men hvorfor ikke? De endret da ikke på kjønnsorganene til før inntil ganske nylig heller. Dersom det blir mer mainstream å være et rådyr, flere rådyrbukker kommer ut av skapet, og flere artikler om tilstanden åubliseres - hvorfor skal ikke dette aksepteres på samme vis? Fordi det er mindre vanlig og mer drastisk?


Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor akkurat kjønn skal stå i en særstilling, og at det er mer naturlig å oppfatte seg som et annet kjønn enn en annen hudfarge. Begge deler er beviselig feil rent fysisk, begge deler er uangripelig rent mentalt, begge deler kan til en viss grad korrigeres med kirurgi.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg tror det som psykologisk sett utgjør typisk mannlige og kvinnelige egenskaper eksisterer på et kontinuerlig spektrum, mens jeg ikke tror overgangen mellom menneske og rådyr eller vaskemaskin er like sømløs. Jeg finner det dermed mye mer naturlig at noen ikke vil føle seg hjemme i biologisk rett kjønnskategori, uten at det trenger å handle om vrangforestillinger, psykoser eller bare behov for å være annerledes. Så kan man godt innvende at vi ikke burde operere med sosialt kjønn i det hele tatt, det burde ikke være noen grense mellom hva som er mannlig og kvinnelig. Det hadde løst problemet. Fint det. Men der er vi ikke. Problemet eksisterer.

Å føle seg som en annen hudfarge forstår jeg ikke helt hva skulle innebære. Har folk med mørk hudfarge en annen psykologi enn folk med lys hudfarge? Jeg forstår ikke helt at du kan synes det er sammenlignbart med sosiale kjønnskategorier.
Sist endret av *pi; 18. mars 2021 kl. 02:56.