View Single Post
Venstre syter, høyre skyter.

Neida.

En ting jeg syns er morsomt er at mange av de folka jeg hang rundt på blitz for en ti års tid nå går i taktfast marsj sammen med storkapital og megacorps så lenge de smekker på en logo med [PK-tema].

De importerer begreper og problemer fra USA, cancelculture og instagramliturgi i så stor grad at til og med MLK har blitt snudd på hodet og vi nå har statlig finansierte kurs i "antirasisme" (som selvfølgelig er det motsatte).
Det er synd, for disse woke folka har klart å ta fokus fra de klassiske venstre-verdiene som klassekamp og gjøre dem om til både unyansert rase og kjønnskamp med ekstremt splittende retorikk og påfølgende sosiale sanksjoner for alle som måtte være kritiske eller uenige.

At journalister generelt og kunst/kulturfeltet spesielt er særlig venstreorientert er heller ingen hemmelighet. Når man har hele felt relatert til kulturproduksjon som i stor grad lever på statlige subsidier og samtidig virker som gatekeepers for hvem som får stipender, prosjektstøtte og eksponering sier det seg selv at verdier som utfordrer disse tendensene ikke faller i smak.

I feks trans-debatten, klima-debatten og rase-debatten blir det lett å sette opp et skille mellom god/dårlig istedenfor å holde seg saklig. Dette brukes for alt det er verdt både av ytre høyre og venstre på hver sine måter. Dog er det kanskje mulig å tenke at verdier som korrelerer med åpenhet og medmenneskelighet (venstre~) i feks big five har lettere for å få kollektiv oppslutning, og man taper sånn sett mindre på å være dumsnill enn "dumslem" (høyre~).
På sikt (og nå) skaper dette en trykkokereffekt og polarisering som er uheldig for politisk samarbeid på tvers av politisk legning.

Den nye venstresiden, eller alt-left, som eldre venstrevankere som meg ikke nødvendigvis kjenner seg igjen i, har via utstrakte mobbekampanjer på sosiale medier et heftig balletak på samfunnsdebatten og på meningsdannelse.
Når dette hyperdrive ADHD-arvegodset fra CRT, interseksjonell feminisme osv ikke bare finner ut at friluftsliv, parkbenker, byster, bøker, tegneserier, filosofer, jul, kokosboller og kongolandsbyer er rasistiske, men at matte, ingeniørfag, fysikk og tid og punktlighet (ja, faktisk) også er rasistisk og "problematisk" kan man jo bare innbille seg hvordan det påvirker feks journalistfagene med tiden.

Alltid lurt å trå varsomt i minefelt!

/konspirant

Jeg finner veien ut selv, takk!

Edit: bare les posten over og så denne. Sier egentlig alt.

Vi får vel bare det vi fortjener
Sist endret av Våtfisk; 11. mars 2021 kl. 02:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.