View Single Post
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bare tull med solceller på bobil? Vel det kommer nå helt an på hvor mange paneler du har på taket, og ikke minst kvaliteten på dem og effektiviteten i hele strømskjeden. Må du omformer strømmen eller spenningen mange ganger så er det mindre effektivt enn få ganger. Det finnes paneler på nesten opp mot 400w og en bobil klarer vel sikkert 3 av de. Også kommer det naturligvis også an på hvor du bruker bobilen, og at en passer på hvor en parkerer om en trenger sol på panelene. At ikke trær kaster skygge på panelene.

solceller og li ion er en så bra kombo på bobil at om en tar kostnaden med å anskaffe komponenter som matcher behovet så kan en kjøre induksjonskomfyr, kjøleskap og frys på strøm og kan kutte ut gassen helt.

Det lader jo litt også om det ikke er skyfritt. Men ja, skal en kjøre full elektrisk bobil uten gass, så lønnes det sikkert å skaffe seg en av de ettermarkeds dynamoene som lader med sykt mange apmere. Får skuffa inn strøm på batteribanken på ganske kort tid.
Vis hele sitatet...
I Norden så har solceller på bobil "liten" effekt. joda det er greit og ha og slikt, men hadde det vært så supert så hadde alle bobiler blitt solgt med det. og jeg er enig i att solceller og li ion er en bra kombo hvis du ønsker og bruke en induksjonskomfyr men TS skriver om ett dagsbehov på 1080wh og da er tydligvis ikke induksjonskomfyr en ting han her tenkt på. Og noe ikke mange tenker på er at en vanlig bobil stort sett er koble til 240v når de står. "Alle" campingplasser har det lagt klart.
Jeg ville heller lagt penger i en kraftigere dynamo og mer AH blybatterier. til matlaging liker jeg best gass/ bensin uansett.

Jeg har hatt solceller på mitt oppsett og testa det i mange år, jeg har godt over til og lade fra bil og generator. Det gir meg også alle fordelene med og ha 4000w tilgjengelig alltid mot at det bråker litt. Det er noe jeg har hatt bruk for av og til.
MEN sitter du bare og kuker i bilen og ikke flytter på det så blir det jo ikke mye lading.
Sist endret av Sterol91; 8. februar 2021 kl. 21:06.