View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Vaksinene er ferdigutvikla. Dei undergår testing no.

Testinga er inndelt i fleire faser:
  1. Gi vaksina til få personer, og sjekk at dei ikkje kreperer. Det utelukker stortsett kun svært alminnelege bivirkninger.
  2. Gi vaksina til litt fleire, og følg med på bivirkninger.
  3. Gi vaksina til titusener, og følge med på bivirkninger.
Forutsetninga for å begynne på kvar fase er at du har kontroll på resultata fra forrige fase. I fase 3, som er den ein del vaksiner gjennomgår no, tester du den på så mange at det vil dukke opp ting. Elles friske tredveåringer får brått infarkt, utan ei klar årsak, også viare. Då må produsenten finne ut om det er ei bivirkning av vaksinen, eller har andre årsaker.

Når fase 3 er over, eller har komt langt nok, kan nasjonale legemiddelverk gi godkjenning til bruk. Godkjenninga kan vere avgrensa til å t.d. gjelde kun friske personar utan underliggande sjukdomer, enkelte aldersgrupper, forutsettje spesifikk oppfølgjing e.l.

På det stadiet meiner altså forskarar at vi har godt nok grunnlag til å sei at nytteverdien er større enn bivirkningene med god margin.

For å snu på spørsmålet: gitt at du har så overfladisk kjennskap til vaksineutvikling - korleis kan du sei noko om risiko?
Vis hele sitatet...
Takk, det her var jeg ikke klar over så setter pris på at du deler. En overfladisk kjennskap eller ikke har vel lite og si da en ikke kan konkludere med at det ikke finnes langtidsvirkninger på denne vaksinen, det kan verken du, jeg eller WHO si noe om fordi det ikke finnes noen studier som en kan peke til da 'vanlige' vaksiner ikke utvikles i ett kappløp og gjerne bruker flere år på undersøkelser og risikovurderinger i motsetning til denne.

Sitat av eRixn Vis innlegg
Stusser på hva? Hva med de som allerede har død utav viruset? Eller dem som ligger å kjemper for harde livet mens vi sitter her å skriver? Hva er det du mener stinker? Skjønner ikke helt hva du mener?

Leste over posten min å virker som nesten som jeg vil krangle. Det vil jeg ikke, bare rett å slett lurer på hva du mente med innlegget ditt, Jokkerella
Vis hele sitatet...
Ikke noe problem å komme med innspill i en aktiv debatt, er glad flere engasjerer seg. Jeg spekulerer litt fordi her hvor jeg bor (en storby) er det i løpet av 1 dag (12t) mulig å spotte kanskje 5 personer med maske. Her snakker vi om fulle busser, fylte gater med så og si ingen avstand til hverandre; slik det brukte å være før viruset. Ingen bruker hansker i offentligheten og har heller aldri merket meg noen med sprit i lommene som dras frem, hvis du ser bort ifra de dispenserne som står ute i butikker ol.

Jeg er 100% sikker på at jeg skulle ha fått det her viruset ett par ganger dette halvåret, også de jeg jobber med/har studert med og som jeg generelt er sammen med på fritiden men jeg har testet meg flere ganger og har ikke påvist noe virus. Er derfor litt i det spekulerende hjørnet på hvorfor det er 'så smittsomt' til tross for at jeg ikke har sett noe smitte der det absolutt burde være det. - Det her er ingen konklusjon, så ikke ta det i betrakning for en avgjørelse, men jeg spekulerer.

Vil også legge til at jeg har ikke sett familie eller personer som er utsatt for å få viruset siden det startet fordi jeg tar det meget seriøst og som alle andre ikke ønsker å være en smittebærer eller generelt en fare for samfunnet, jeg er en av de fem du vil se med maske. Så det så!

Her kan du lese at det i snitt tar 10-15 år å utvikle en vaksine med testing.
Sist endret av Jokke; 22. oktober 2020 kl. 18:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.