View Single Post
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Jeg må nesten spørre, hvorfor er du så sikker på at de er fleinsopp?

Det du har er en eller annen hettesopp, flein har ikke hvite skiver, hattene har feil brunfarge som har et grønnaktig skjær i seg (som forøvrig glir over til hvit lengre ned på soppen, flein har aldri hvitfarge eller antydning til grønnskjær, men bleket lær-farge på det lyseste) og du kan se at det eksisterer omtrent intet "kjøtt" på hattene, det er bare en tynn "hud" mellom innsiden og utsiden av hatten, basicly består de soppen bare av luft, skivene og den tynne huden.

Aner ikke hva de andre soppene er, men de er definitivt ikke fleinsopp, om du vil vite hva de er bør du spørre her



ikke flein desverre
Vis hele sitatet...
Gikk litt fort i svingen der med notater, hehe. De jeg har vært nesten helt sikker på, er de på bilde 3-5. De har jeg følt meg ganske trygg på av flere årsaker:

1. Stilkene brekker ikke. Jeg har lært at dette er en ting som ofte skiller flein fra etterlikninger.
2. Stedet de er funnet - Nedi utstikkende gresstusster, så og si alle sammen.
3. Bilder, men der må jeg tydeligvis lære langt mer.
4. Mange har litt bøyd stilk.

De ser også mer ut som flein enn forvekslingsarter ut i fra den lille kunnskapen jeg har skaffet meg den siste tiden.

Men så ekspertene sier altså at ingen av de 1-39 jeg følte meg så sikker på, er flein?
Skal se på bildene og lese over noen av de utdypende forklaringene i tråden her før jeg jakter igjen.

*Jeg plukker forresten med hansker, holder soppene jeg er usikker på adskilt, og ville aldri i verden ha spist en sopp uten bekreftelse på at det er flein herfra. Bare så det er sagt