View Single Post
Har vært i samme situasjon og jeg godtok ikke dette. Etter en diskusjon med sjefen ble vi enig om at jeg skulle slippe dette. Dette var etter en engangshendelse hvor det manglet en del penger i kassen. Jeg gjorde som deg og leste meg opp på reglene angående dette. Erstatning for uhell på jobben er ganske så strengt regulert. Det å gi feil veksel eller at en lapp henger sammen med en annen er for uhell å regne. Dersom du skal kunne bli erstatningspliktig må det kunne bevises grov uaktsomhet eller overlegg (tyveri). Si at du jobber i bar å mister en flaske vin til 500 kr i gulvet. sjefen vil da ikke kunne trekke deg i lønn for dette. Men dersom du og en kollega kaster gris med denne flasken vil saken stille seg annerledes.

Jeg knuste en gang en vare på jobb til verdi ca 18000. Dette var en vare som var plassert uansvarlig på gulvet forran en hylle jeg sto og jobbet i en stige i. På vei ned stigen mister jeg balansen en smule og rygger bak og velter nevnte ting. Det var et klart uhell, noe kameraene også viste og jeg hørte ingen ting om erstatning. Uhell skjer.

Jeg tror derimot det er mulig å sparke noen ved gjentatte uhell etter skriftlig advarsel. Det ville vært urimelig at en litt sjef skulle tvinges til å ha en uvøren ansatt som gjentatte ganger knuser store verdier. Selv om det beviselig er uhell. Men i din situasjon ville jeg sagt klart ifra om at det ikke godtaes.