View Single Post
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Nei si det du, Passiv. Når jeg undersøkte talla for hvor mange totalt sett i Norge som drakk eller brukte nikotin, i løpet av et år, på SSB,
så kom jeg frem til at 80% eller mer drakk eller røyket eller snuset i løpet av et år. Det eksakte tallet husker jeg ikke.

Det er altså nordmenn, med pilsen i hånda, i flokk, som ikke tilgodeser mindretallet. I disse dager der vi ser kaos utspille seg
i USA, så ser man at mange snakker om at "moderate hvite" er en stor del av problemet.

Jeg vil rette skyts her. Det er alle de vanlige menneskene, i jobb, med privilegier, i en av verdens tryggeste og rikeste land, som ikke syns dette er viktig nok å stå opp for, eller endre. De vil ikke engang kalle det diskriminering, og mange svarer på rettferdighetsdimensjonen om rusbruk og avkrim med å si: "Det å ruse seg er ikke en menneskerett".

Men det å ikke bli straffet/forfulgt på vilkårlig, vikarierende, hatefullt og uten rot i fakta og fag, er ikke det en menneskerett?
Visst faen må det være det?


Her viser nok norske domstoler, påtalemyndigheten, store deler av politiet at de er sosialt svake, de greier ikke irettesette storsamfunnet
på det de ser, eller legge ned våpnene selv, noe som bidrar til at en meningsløs krig mot enkeltmennesker som ikke løser overordnede mål om et narkotikafritt samfunn, rammer sosialt skjevt, og koster samfunnet store summer i form av tid, mannskap og penger, får fortsette.

Og så lenge mange i det store flertallet har en passiv, ignorant holdning ovenfor hvor ille det feltet egentlig står ut,
står vi uten det demokratiske presset der folk har gjennomskuet bullshiten og ber den stoppe, og sosialt straffer de som vil videreføre politikken.

Der er vi ikke i dag - ennå. Men det å skulle "skjevdele" folk på grunnlag av hvilket rusmiddel de foretrekker på fritiden, vil bli et slikt grunnlag. På lik linje med legning, seksualitet, utseende, kjønn, BMI, whatever.
Sist endret av meaculpaUIO; 31. mai 2020 kl. 16:47.