View Single Post
Sitat av Xasma Vis innlegg
Det er kanskje ikke døden som gir livet mening, men det at man vet at "dette er min slutt" gir en definitivt en hast med å finne den. Dersom man vet livet har slutt, kan man ikke hvile og håpe på at tro eller underkastelse til en entitet gir en evig liv - dette er alt jeg har. Dette er i alle fall alt jeg vet jeg har. (dette er for øvrig også et kristent argument for å være munk, og hengi sitt liv til jesus, men vi lar det ligge)

Videre kommer spørsmålet - ønsker man egentlig et "etterliv"? For min del svarer jeg klinkende klart NEI. Først og fremst fordi det er som Hitchens sa det; noe Nord Koreansk, bare mer djevelsk over det hele - du kan dø, men du slipper fortsatt ikke unna, du aldri få fred. Utifra vestlig tradisjon (kristen og jødisk) tradisjon brenner jeg i helvete, og mer eller mindre det samme iflg. islamsk lære.

Da møter jeg spørsmålet; hvorfor skal jeg, som en person som ikke utøver vold, voldtar, presser mine syn på andre, og generelt prøver å lese bøker for å opplyses; plages til evig tid fordi jeg ikke trodde på riktig entitet.

Absurditeten bør være åpenbar innen nå; enhver allmektig skaper verdt å tilbe bør verdsette at man prøve å hjelpe sine medmennesker og universet man lever i, og gjør så godt man kan. Hvorvidt man er døpt, sverget man er kristen/muslim/jøde/hindu/buddhist/i-dont-give-a-fuck, eller andre ritualer, bør være irrelevant.
Vis hele sitatet...
Du har et veldig bra poeng i det du sier der, meen viss du skulle blitt ja jeg sier "Skulle" fordi det forblir kun spekulasjoner men, født på ny og ikke vist at du hadde et liv før du ble født, at du blir en ny person/dyr hva de en måtte være så vil du jo aldri føle på at du aldri slipper unna denne såkalte verden vi alle eksisterer i fordi du ikke vett/husker ditt forgje liv..