View Single Post
Nja det blir jo som med alle som tenker at en joint eller to om kvelden går bra og ikke er misbruk eller avhengighet fordi man ikke røyker seg mornings i det minste.
Vis hele sitatet...
@Fri Knølhval Nei du kan ikke sammenlikne det med å røyke tjall. Tjall er ulovlig for det første, og for det andre vil et tjallforbruk slik du nevner gjøre at slike personer ikke kan kjøre bil uten å frykte for å miste lappen og bli bøtelagt for ruskjøring.

Jeg syns ikke man er en streng partner når man syntes et glass likør nesten hver dag er mye. Du kaller partnern for en festbrems, men det er ganske kjipt for han/hun å være sammen med en som er pussa hver dag, vil heller si det er den som drikker her som ødelegger stemninga i forholdet.
Vis hele sitatet...

Det er ikke snakk om drikke seg brisen eller pussa. Det er ett glass!
Personen det gjelder drikker så lite at det ikke påvirker evnen eller lovligheten til å kjøre bil dagen derpå. Og er også innenfor 8 timers regelen som mange yrkessjåfører kjenner til. Og vi snakker annenhver dag, ikke "nesten hver dag".

Jeg føler festbremsen kjører med åpne øyne rett i veggen med slike krav.


Alle grenser skal respekteres, ingen som setter grenser er kjip men den som tøyer de burde kanskje respektere partnern sin litt mere, eller innse at man har for forskjellige prioriteringer og verdier og skilles.
Vis hele sitatet...

Du sier ingen som setter grenser er kjip. Det kan jo i og for seg høres både rett og fornuftig ut. Men du kan ikke sette grenser for andre enn deg selv. Jeg kan ikke sette en grense for hvor mye du drikker. Eller hvor mange kvikk-lunsj du spiser per år.

Grenser i forhold til egen person og egen seksualitet skal alltid respekteres, men grensesetting for andre voksne personer gjelder ikke på samme måten. Festbremsen må gjerne sette en grense for seg, sin kropp og sin egen intimsfære, men festbremsen kan faktisk ikke forvente eller kreve at festbremsen kan sette en grense for sin partner. Ingen kan detaljestyre et annet voksent menneske.

Du skriver at vennen din tar den helt ut med full pakke 4-5 ganger i året, ca annenhver måned da..
Vis hele sitatet...
Nei jeg skrev ta den helt ut 3-4 ganger per år, altså er vedkomne full 1 gang per i løpet 3-4 måneder. Å ta seg et glass annenhver kveld gjør jo ikke at partneren "blir pussa nesten hver kveld". Føler du prøver å gjøre mer ut av dette enn det egentlig er? Kanskje du er selveste festbremsen? Tenk hvor ironisk det ville vært? At du plutselig diskuterer noe som har med deg selv å gjøre uten at du vet det

Partneren som er glad i et glass har ingen rushistorikk. Og har aldri vært fast inventar på skjenkesteder. Ble ansett som "kjedelig" av mange fordi det har vært svært lite fyll i partnerens liv, det inkluderer også ferier, sydenturer russetid etc.

Vedkomne må da kunne kose seg litt i hverdagen uten at det skaper drama? Slik jeg ser det må det nesten være et slags kontrollbehov som ligger til grunn for all dramatikken. De bor og lever sammen og det må være mulig å skjelne bruk fra misbruk?

Ja jeg vet jeg burde ikke involvert meg, men nå var jeg over hos dem når dette ble et tema. Ett glass rødvin be konsumert og så kom en lang tale som ble tatt rett foran meg og jeg foreslo å stikke men da ble jeg involvert på direkte spørsmål fra festbremsen. Og nei jeg bruker ikke ordet festbrems rundt noen av dem. Brukte det her for å skille de to fra hverandre.

Å ta den helt ut med full pakke er gjerne synonymt med å oppføre seg idiotisk, kanskje ødelegge tillitten i forholdet ved å ikke komme hjem eller kunne gjøre rede for hvor man er, spy ut badegulvet når man kommer hjem og kanskje pisse ut senga.
Vis hele sitatet...
Nei full pakke er ikke i nærheten av det du tenker på. Full pakke er i dette tilfellet helaften i forbindelse med jobb og eller klienter. Der det spises på en ok restaurant med drikke til maten og kvelden avsluttes i baren. Det er ikke snakk om å henge i taklamper, drikke til de pisser på seg eller denger dørvakta. En helaften i jobbsammenheng kan jo også forekomme i ukedager der det er jobb dagen etter, og alle må holde igjen for å prestere på jobb dagen etter. Så ingen flatfyll uten hemninger. Bare noen rolige drinker. Slike helaftener skjer max 3 ganger per år.

Og heller ikke på det årlige julebordet er det flatfyll, vennen min er leder i bedriften og må dermed sette standarden gjennom egen oppførsel. Pluss at på julebordet er de faktisk begge to, slik at festbremsen vet jo at partneren oppfører seg skikkelig og driver med tull og tøys. Og det hender også festbremsen er med på helaften med jobben til partneren om det er andre der som også bringer partner med seg.

Forøvrig så veit du jo ingenting om denne vennen din blir truende, trakasserende, voldelig eller seksuelt påtrengende mot hennes vilje, etter et glass likør eller schnapps heller.
Vis hele sitatet...
Ærlig talt, tror du at noen blir nærmest voldtektsmann etter ett glass vin en kveld? Her tror jeg det er du som bør lese tråden en gang til og justere det bildet du har har fått i hodet. For det er ikke snakk om vold i heimen, det er ikke snakk om seksuelt pågåenhet eller trakassering. Det tråden handler om er hvorvidt det er greit at partner gjør rett i å nedsette drikkeforbud for partner, eller å skape dårlig stemning rundt ett glass vin - annenhver kveld faktisk.



Sitat av Lima Vis innlegg
Spørs vel hvor mye det er i glasset? 4-5 ganske fulle vinglass er vel fort en hel flaske og det er mye hver dag.
Vis hele sitatet...

Lima beklager dårlig formulert første post, ser at den kan forvirre. Vi snakker om ett glass vin per kveld. Eller en likør. I et lite likør glass. Og de har vel som andre i møblerte hjem ordinære vin og likørglass.

Vi snakker altså om maksimalt 4-5 glass vin per uke.

Ble ting mer lesbart nå?
Sist endret av random67489; 14. juni 2019 kl. 16:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.