View Single Post
Kirby's Avatar
Trådstarter
3
Sitat av *pi Vis innlegg
Det kan godt hende det er en metode for å kutte stemmen som kan være nyttig hvis du vil sette verdensrekord i hurtiglesning. Hvis du generelt bare synes du har for svak lesehastighet, vil jeg si at du må lese mye. Fokuser gjerne på å flytte øynene minst mulig, på mobilen greier du kanskje å se alle ordene bare ved å bevege blikket nedover lags midten. Prøv å ligge i grenseland på hvor raskt du klarer å oppfatte teksten. Det finnes sikkert apper og programmer du kan bruke til å teste fremgang. Dette kan du trene på når du er opplagt, ellers: Bare les mye, rett og slett.
Vis hele sitatet...
Å lese uten stemme er nok nyttig ikke bare til å sette verdensrekord, men også for å lese fort generelt. Takker for tips.

Sitat av BAN Vis innlegg
Kan slå av og på "lesestemmen". Ved rask lesing er det ikke mulig for stemmen å henge med.

Leser da ikke ord for ord men deler linjene inn i bolker. Å fokusere på lesestemmen mens man leser senker lesehastigheten og bidrar ikke til forståelse.

Prøver man å lære seg noe som er vanskelig vil lesestemmen hjelpe deg siden det blir som en repetisjon av det du akkurat leste men da er vel ikke lesehastigheten men heller kvaliteten man fokuserer på.
Vis hele sitatet...
Interessant, er dette noe du aktivt har gått inn for å trene på? Hvor store er bolkene du deler linjene inn i?

Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Det fines forskjellige programmer som hjelper deg å lese raskere, her er en side du kan lime inn teksten du skal lese, du får så presentert teksten ord for ord i ganske hurtig tempo.
Hastigheten kan økes eller senkes ved behov.
Det hjelper kanskje ikke på lesestemmen i første omgang, men jeg ser for meg at om man bruker denne løsningen og gradvis øker tempoet, vil man til slutt kunne nå en lesehastighet der stemmen ikke lenger klarer å henge med, og kanskje på den måten lære seg å lese veldig raskt uten bruk av lesestemmen?
Vis hele sitatet...
Takk for tipset. Skal sjekkes ut.