View Single Post
per-ulv's Avatar
Trådstarter Donor
548
Tror lysbuen er grei, føler selv den går dit jeg sikter og er stabil. Er dog ingen ekspert på dette og elektroden slipes med drill og båndsliper.

Husker ikke farge i hodet, brukte opprinnelig elektrode med thorium, men nå har jeg akkurat fått nye som er uten. Enten gull eller gule i merking.

Problemet er at jeg ikke har greid og punkte sammen. Mye av dette skyldes at jeg startet med å prøve og sveise ulik tykkelse, noe som igjen resulterte i alt for stor avstand mellom lysbue og gods. Gikk over til stål av lik tykkelse og holdt lysbuen nesten helt mot godset og ting gikk mye bedre.

Takk for at du sier det med og stille inn alt mot minste tykkelse, det er garantert største feilen jeg gjorde. Alle tabeller jeg fant viste innstillinger for sammenføyning av gods med lik tykkelse, så ble usikker og økte strømmen.

Tror jeg bruker nok gass. Sveiser med #6 kopp og bruker litt over 6 lpm.

Beklager knotete formuleringer, er på ferie Russland. Forum + telefon + vodka = småstress.

En annen ting, syrebehandler dere stålet etter sveising eller polerer dere? Eventuelt hva syrebehandles det med og hvor kan den det skaffes?
Sist endret av per-ulv; 1. mars 2019 kl. 21:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.