View Single Post
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja jeg vet jo at dette er vanlig, men at det er vanlig gjør det vel ikke mer korrekt?
Vis hele sitatet...
Det var ikke ment som et argument. =) Jeg har ikke noe problem med å forstå prinsippet med at vi har forskjellige beviskrav i strafferett og sivile saker, men jeg er enig i at det strider med rettsfølelsen. Det blir som om landets dømmende makt konkluderer med at du er litt skyldig. Problemet er at det veldig ofte kun er ord mot ord i sivile saker. Spesielt gjelder dette for sedelighetsforbrytelser, og i enda større grad ved overgrep mot barn. Ved å følge de strenge beviskravene for strafferett, så ville mange voldtektsofre i praksis ha null sjanse for å få noen oppreisning. Praksisen blir en trade-off mellom rettsikkerheten til saksøker og saksøkte, i saksøkers favør. Det er uunngåelig at det noen ganger vil slå feil ut, men argumentet er at man vil få riktig dom i brorparten av sakene. Uten å fire på beviskravene ville mange ofre i praksis være rettsløse, og alvorlige forbrytelser vil med stor sikkerhet kunne gå helt ustraffet hen. Det er jo heller ikke en veldig god ordning.