View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg føler bare jeg må kommentere denne tråden, da den har vært særdeles ensidig.

De som har fulgt meg her på forumet kan vel skjønne at jeg har en viss forakt for medikamentmissbruk, jeg skal ærlig innrømme at jeg er lykkelig uvitende om hvilke utfordringer dere har i livet, og at det er et veldig bredt spekter her: Fra de som ufrivillig har blitt avhengige, til de som slenger seg i offerrollen ved minste motgang.

For å komme litt i forsvar til Clueless, så er det nesten litt komisk å se at folk reagerer slik på det jeg ser på som en litt humoristisk vinkling i første innlegget: Her på freak blir leger omtalt som hjerteløse drittsekker som ikke gir folk det de trenger for å overleve.
Eksempelvis har vi gullkorn som:
finn og velg den legen du VET skriver ut A og B preperater, for det finnes en go del leger som ikke gjør det, nesten uansett hvilke plager man har.
Vis hele sitatet...
Legen(han er pskyiater) gir meg truxal nå, men jeg kan be om noe bedre? Legen vet om mine psykiske utfordringer, samt hasjforbruket mitt. Er vel noe vanskelig og få resept på benzo hvis man har historikk med narkotika, men altså come'on... Det var hasj liksom. Det forstår ikke leger da :P
Vis hele sitatet...
Hei, jeg lurer på en ting. Hvorfor er det så vanskelig for folk som lider av angst å få benzo, når folk med feks adhd får Ritalin og andre amf lignende medisiner hivd etter seg?
Vis hele sitatet...
Heisann,

Ønsker av diverse grunner og besøke en annen lege en fastlegen min for og få utskrevet sovetabeletter. Er dette mulig uten og oppsøke privat lege eller skifte fastlege? Og koster dette noe ekstra?
Vis hele sitatet...
men jeg har store psykiske problemer går på masse antidepressiva og anti psykotiske medisiner men de fungerer ikke,så det hadde hvert digg med valium for og få litt feng,men jeg får jo apodorm til og sove på og det funker jo littegran
Vis hele sitatet...
Leger blir behandlet som en lavtstående service-yter (ikke at serviceyrker skal ses ned på, tvert om, si hei og smil til butikkmedarbeider/vaskehjelp/søppelmann) av ganske mange. Man har selv gjort seg opp en mening om hva man skal ha og legen sin oppgave er bare å følge dine ønsker! At ingen Lege har kommet inn hit tidligere for å blåse av litt krutt er nesten overraskende for meg.

Det andre som slår meg er at det kastes mange stein i glasshuset deres: Dere holder høye standarder ovenfor legen, mens dere selv skal kunne rutte på som aldri før: Dere sier dere er bekymret over praksisen hans at han er tilbakeholden på avhengighetsdannende medikamenter, mens vi vet at å kunne luke ut hvem som missbruker og hvem som genuint trenger smertestillende medikamenter er umulig å få til perfekt.
Ingen praksis vil være perfekt her, så det staten bestemmer er at man skal prøve å skaderedusere så godt som mulig: Vær mer gnien på de avhengighetsskapende midlene, ty mer til terapi og oppfølging. I mine øyne blir det bedre at noen unngår benzo/opiat-avhengighet og må ta litt tak i situasjonen sin sammen med terapeut enn at noens liv går i grus og blir en ren utgift for samfunnet forøvrig fordi de er så neddopet at de ikke kan bidra til noe.

Merk: Jeg mener ikke at mentalhelsetilbudet i Norge er bra nok enda, og jeg vet mange faller i byråkratiets skyttergraver når det gjelder ting som legemiddelassistert rehabilitering. Det er kort sagt mye som kan forbedres i helsetilbudet i Norge, men dette fokuset på at det er Legene sin feil er totalt malplassert. De prøver å gjøre sitt beste i et virrvarr av reglement og lover og den korte tiden de har per pasient.