View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av krystallkongen Vis innlegg
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Promethazine

Gaaanske sikker på at det er Kodeinen som gir den sagnomsuste "magiske" sirupen sitt rykte. Det er tross alt et Opiat, og som vi alle vet gir Opiater ekstremt behagelige effekter. Kan nesten kalles magisk.

Promethazine er et antihistamin (som Vallergan, Attarax, Zyrtec osv) og har i seg selv neppe store rusgivende effekter.

Søkte så klart på felleskatalogen, og om "Phenergan" som legemiddelet heter i Norge står det at bivirkningene (effektene) er:

Bivirkninger
De fleste bivirkninger er doseavhengige. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Øvrige: Døsighet hos 5-10%, svimmelhet, munntørrhet, restless legs. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Gastrointestinale: Obstipasjon. Hjerte/kar: Hypotensjon, bloddyskrasier. Nevrologiske: Ekstrapyramidale effekter. Nyre/urinveier: Urinretensjon. Øye: Minsket tåreproduksjon, lysoverømfintlighet.

Mulig Promethazine kombinert med Kodein gjør sistnevnte litt ekstra avslappende, men da tipper jeg du kan kaste i deg en Vallergan eller Attarax og oppnå samme effekt.

Jeg er ikke helsepersonell eller farmasøyt og alt jeg skriver kan være gærent
Vis hele sitatet...

Kan være jeg tar feil, men mener å ha lest at kodein i store mengder kan skape kvalme, og promethazinen virker mot dette