View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Kaiju (Gyaos). 38min 17sek total. 12min 54sek research, 13min 42sek skisse, 4min 6sek tusj, 7min 35sek farge og finish. Skisse: Milan Graphite HB, tusj: edding 89 office liner EF, farger: Pilot feed GP4 1.0. Viskelær: plastaktig av ukjent merke. På A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: Conan O'Brien needs a friend - Ep #10 - Ron Funches

WP-artikkelen om Kaiju, Godzilla er kjedelig, en del andre ligner for mye på Godzilla (The X from Outer Space har et interessant hode tho), King Kong er også kjedelig, Mothra og King Ghidorah er for like andre tema som fortsatt kommer i inktober, Mechagodzilla er for lik gårsdagens cyborg, Daimajin er for menneskelig.

Gyaos har fine rette linjer. Denne figuren fra Infinite Hollywood funker. (Websida auto-laster ned ei .gz-fil. Så de sparer tid ved å bruke GZip, men så tar det en smule lengre fordi man manuelt på dekomprimere den)

Måling. En hel del måling. Hvor langt oppe er tuppen til vingen? Hvor treffer vingen nedre bildekant? Okey, rett strek mellom de to. Hvor langt til venstre skal øvre øretipp være? Og hvor møter høyrekloa venstre bildekant? Nå som jeg skriver dette: Brukte ingen basisfigurer som kvadrater, kuber, sirkler osv. denne gangen. Høh. Forskjellige måter å tegne på. Sistnevnte klart bedre når man ikke kopierer ting.

Det virker litt som juks. Jf. Tim's Vermeer, nevnt tidligere. At det er mer ingeniørarbeid enn kunst. Jaja. Regner med det blir annerledes når jeg tegner fra ting afk, som folka i den Proko-videoen anbefaler så sterkt.

Litt lite plass på A8 til det øyet, som jeg først tegnet med Pilot-penna, men så kom på at jeg har en rød edding som kunne lagd en 0.3mm prikk. Og vi som er så flinke til å se synsretning, og dermed raskt merker feil der. Skitt au. Details. Største potensial jeg ser i denne tegninga er dybdefølelse.

Video: arielbrindissketch sin Architectural Sketching House 5 (7min). Øverste kommentar har gode gamle «Du får det til å se så enkelt ut». Og ja. Ja as! Og det er ikke den eneste videoen han har. Omnomnom. Får lyst på slike tusjer og å øve på perspektiv (se gårsdagens «Becoming a Gi»)

Ingen kneaded eraser kjøpt. Det kom noe i veien.

Når jeg ser på videoer med titler som «hvordan velge hva du skal tegne», og tenker på at en betydelig del av tida mi går til research, er jeg glad for lista jeg fant.



Slime. 38min 31sek total. 21min 6sek skisse, 9min 51sek tusj, 7min 35sek farge og finish. Skisse: Milan Graphite HB, tusj: edding 89 office liner EF, farger: ShinHanartTouch twin markers (GY175 Lime Green & WG2 Warm Grey). Dusjhode: Faber-Castell 9000 8B. Viskelær: Kneadable rubber for professionals and artists - Bruynzeel design. Improvisert linjal for 2-3 rette linjer. På A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: Stromae-mix på YouTube.

Idéen om badekar kom tidlig. Da jeg var 10 år gammel fortalte en kamerat om en tegnekonkurranse han hadde med en annen på skolen: Om å gjøre å tegne det mest heslige. Han andre tegnet bare masse slim. Kompisen min tegnet slim som kom ut av diverse kroppsdeler. Kompisen min vant. Ting er skumlere med kontekst. Hvertfall slik kontekst. Jeg har hørt foreldre si om Alien (1979) at de viser den til ungene sine en del tidligere, fordi det er en skrekkfilm i verdensrommet. Så de får ikke mareritt fordi de tenker at xenomorfen venter på dass. De har jo bare sett den på Nostromo.

Jeg kunne se for meg hvilket perspektiv jeg ville ha på badekaret, men så var det å få til linjene riktig. Kjapp googling "bathtub seen from above" ga ikke det jeg ville ha. Badekaret er jo bare en boks. En prismeform. Akkurat som stabelen min med kartotekkort. Plasserte den på pulten, og begynte å måle med blyant. Da jeg satte blyanten ved siden av, rett opp fra pulten, kom tanken om slimet som renner ned fra vifta.

En del har sikkert lagt merke til at veggflisene lander akkurat på de blå linjene som er på kortet. Den idéen kom etterhvert i skisseringa, og det er jeg glad for. Irriterte meg litt på dem i går, så nå ble det hevn. Fargela dem brunt for å etterligne grut. Brunfargen starta nederst på badekaret. Det skitne, skitne badekaret. Vask badet folkens. 9/10 potensielle partnere foretrekker et rent bad uten slimmonster.

Dusjhodet er en forenkling. Tittet kjapt på forskjellige dusj/badekarkombinasjoner, og nei. For komplekst for denne størrelsen. Tegninga forblir ganske enkel slik også: 3 elementer. (Dusjens temperatur og trykk kontrolleres av kunstnerisk frihet)

Gjorde en feil Ariel Brindis advarte om i går: Tusjet ramma på badekaret før slimet som renner nedover, så der er det streker som overlapper. I stedet for å legge det framste/øverste først. Jaja.

Hun i butikken demonstrerte at man kunne få flere toner av samme farge, om man bare tegnet de oppå hverandre. Det er jeg sannelig glad for mtp. slimet. Var i tvil om hvor bra teksturen ville være med bare tusjing.

Vurderte å stoppe flisene før de nådde papirkanten. Ha en svart/brun skitten kant rundt. Men det virket litt vanskelig. Og er noe jeg har gjort før i prosjektet. Og jeg liker resultatet. Kunne vært ett av mange kort, med samme kanter, og forskjellig monster i hver. Fæle flismonster. Så kan man sette sammen kortene slik man vil. Konfigurere sitt eget spøkelseshus. Lurer på om Ariel Brindis har tegnet spøkelseshus.

Badekaret ser litt skarpt ut. Skulle hatt litt tykkelse på veggene. Skal være av porselen.

Innkjøp:
- Kneadable rubber for professionals and artists - Bruynzeel design. Ble anbefalt det med oppbevaringsboks, og et par videoer er veldig enige i at dette er nødvendig. Dæske så digg det var i forhold til det jeg brukte i går. Anbefales!
- Faber-Castell 9000 8B. Veldig myk blyant. Var meninga å kjøpe 5B. 2B er visst mest populært, men jeg er fan av å gå til ekstremer for å se forskjellene raskere. Brukt minimalt i dag, men i morgen er det blanke ark
- ShinHanart Touch Twin marker: 3 stk.: GY175 Lime Green, WG2 Warm Grey, BR115 Flax. Mente å huske at det var disse Ariel Brindis brukte. De lignet hvertfall. Farger for arkitektur (Plante, skygge, treverk, og vann/glass under). De synes forøvrig også på baksiden av kartotekkortet.
- Winsor & Newton Promarker C719, Pastel blue. Annet merke fordi de blå de hadde fra ShinHanart ikke funket skikkelig. Kjekt å prøve forskjellige merker også

Forhørte meg også om kull(stift)pulver, noe de hadde. Tror ikke kull er noe for meg enda. Tidligst i mars tenker jeg. Men grafitt bruker jeg jo allerede. Finnes grafittpulver? Jepp, men da må man bruke åndedrettsvern. Oookei, ikke enda det heller altså. Blir fortsatt blyanter.

Video: 2 Color challenge - Painting with James Gurney (12min) - Proko. Interessant: Hvilken del av fargehjulet han kan bruke, og antall toner man vil ha i bildet: 3? Lys, mellom, og mørk. Så man kan indikere på forhånd hvilke områder som skal ha hvilken av de tre tonene. Skyggelegging, here I come
Sist endret av Jonta; 22. januar 2019 kl. 23:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.