View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
Trådstarter DonorCrew


Cyborg. 52min 58sek (11min 29sek tenking, 4min 1sek research, 14min 40 sek skisse, 8min 47sek «tusj», 8min 23sek fargelegging, 5min 37sek svart ytterkant. Altså 41min 29sek uten tenketida). Skisse: Milan Graphite HB. «Tusj»: edding 89 office liner EF. Farger: Pilot feed GP4 1.0. Svart ytterkant: edding og sprittusjen penol fine line 700 permanent. I dag: viskelær og blyantspisser for første gang. På A8-kartotekkort fra HAN. Soundtrack: Lady to lady - Glitter problem – with Merrill Markoe and Megan Koester – episode 312

Timing ja. Tenkinga skal ikke være med mer as. Da blir man jo tullete av å følge med på tidsbruken. Men resten bør gå greit. Jeg gjør det for å se progresjon i meg selv, à la «for 6 måneder siden brukte jeg X ganger så lenge på samme resultat» - «for 6 måneder siden fikk jeg bare til xyz på 15 minutter», for å se på hvor mye tid jeg bruker på tegning i det hele tatt over tid, og fordi det er plagsomt med folk som poster mesterverkene sine uten å fortelle at de lagde dem over en periode på 4 måneder. Og i Mike Boyd-stil. "It's not the years you've put in, it's the hours". Sekunder for presisjon på hurtigskisser i framtida, og så jeg ikke trenger å fundere på hvor grensa går. «Er 3min 30 betydelig mer enn 3min?». Bruker fortsatt stoppeklokka på mobilen, men blir nok Toggl etterhvert.

Cyborg: Terminator poppet opp fort, og smoothe menneskeaktige androider. Hvilken del skal jeg tegne? Ansiktet er så klisjé. Men også vanskelig. Og vi bør gjøre tingene som er vanskelige. Lite plass på A8. Ansikt it is. Hey, jeg vet hvem som har utseende likt det jeg ser etter: Hun der fra Guardians of the Galaxy 2. Nebula. Fram med kopimaskina. Jeg hadde tenkt å la delen under nesa være menneskelig, for å være spesiell, som en omvendt Captain Disillusion, men jeg har ikke helt fargene. Rasjonaliserte jeg.

Jammen glemte jeg at venstre øyelokk skulle være lyst også. Og at venstre del av underleppa skulle være lysere. Skitt au. Er bare øvelse. Resultatet er ikke så viktig.

Prøvde meg på Loomis-head igjen. Markerte først de 4 ytterpunktene (oppe, nede, høyre, venstre), glemte litt om jeg tok med ørene eller ikke, og dæsken det var ikke lett å få til en sirkel på en 4 cm diameter på frihånd. Hodeskaden går bra Nebula. Vi bare fikser deg med nok et implantat.

De blå strekene på kortene irriterer nå som jeg ser på tegninga. Bare 18 stk igjen nå, så det skal gå bra. Ganske flatt, som det er vanlig å se framgang i, på steder som r/learnart

«Tusjing» med edding-en altså. Føltes pr0 å planlegge slik. Skyggene med Pilot-en, selv om den også er svart, tenkte jeg det ville være en annnen svartfarge enn edding-en. Og sannelig.

Grønnfargen kom litt utafor kantene her og der, så jeg dekket over med ekstra svart. Edding-en først, og så kom jeg på at jeg hadde en sprittusj. Som har enda en annen svartfarge. Som lurer seg gjennom papiret (jeg skriver dato, tidsbruk og prosjekt på baksida)

Skyggelegginga på halsen prøvde jeg med blyant på slutten. Resultatet er så, så i virkeligheten. Mobilkameraet fanget visst lyset slik at det reflekteres mer fra grafitten.

Som planlagt i går gravde jeg fram viskelær. To stykk til og med. Et Snorre Natur NK 60, og et mer plastaktig jeg ikke vet merket på. Og som jeg visket. På den lille overflata. De er ikke så gode. På tide å kjøpe meg framover på veien mot høyere ferdigheter! Tror jeg kjøpte kneaded eraser en gang, men fuglene vet hvor det ble av. Får kjøpe et i morgen.

Lurer på om visking er en av grunnene til at en folk teiper fast arket sitt av og til. Eller så var det noe med vannfarger. Meh. Flink på å rotere tegneflata er jeg hvertfall. Som man skal. Husker fortsatt på barneskolen, hvor vi krøkket hånda i sære vinkler, og ikke visste at man i de fleste tilfeller bør tegne med arm istf. håndledd.

Blyanten har vanlig spiss nå. Snart spikker jeg den sikkert til slik at et par cm stikker ut. For det har jeg sett på YouTube. (OK, nå såg jeg på et par videoer om det og er frista. Bradwynn Jones sin (11min) var mer nyttig enn My Drawing Tutorials sin (4min). Setter barberblad/skalpell på handlelista.

Tegninga fra i går kunne jeg glimte i løpet av dagen. Jeg har buntet sammen kortene med gummistrikk, ubrukte nederst, nyeste tegning øverst. Og uten detaljene ser det helt greit ut. De to svarte trærne, ett i forgrunnen og et i bakgrunnen funker altså. Fine komposisjonselementer, ukjente tegner. Og om du ikke har sett Godfather I og II enda, er det på tide. Der har du noen som ikke er redde for mørket.

Digital kunst: Altså å tegne/male på datamaskina, er noe jeg ikke beveger meg inn på enda. Haugevis av variabler, jeg bruker nok tid på maskina allerede, stæsj man kan ta og føle på er kult, hoved-tegnebrettet er til utlån, og mest av alt det med variablene. Hvilket program, hvilke innstillinger, og slik møkk.

Video: Etter å ha lastet opp tegninga i går googlet jeg "How do you start a drawing". Jeg var jo misfornøyd. Mark's Drawing tutorials poppet opp. Den faktiske videoen Google foreslo (10min) fikk jeg ikke noe særlig utav. Når man sorterer etter mest sette, kommer Drawing skills for Industrial Design artists (40min) høyt. Mest nyttige video i tråden så langt. Måten han skaper dybde på ser nær magisk ut. Her skal det øves!

Proko spør folk i Best Drawing Exercises - Asking Pros (15min). Boxes. Little boxes?

YouTube foreslår videre BECOMING A GI II: Drawing in curvilinear perspective (10min) av moderndayjames. Dang. Tror jeg begynner å få samlet sammen nok øvelser for en stund. Da gjelder det bare å utføre dem. Øvelsesmars? Marsøvelse? Døds(kjedelig-men-nyttig)mars(j)en? Catchy AF.

Det var kanskje underbevisstheten min som lurte inn denne: Om det å se er så sabla viktig når man tegner, har forhåpentligvis noen satt eyetracker på folk som kan tegne. Jada. Function har. tl;dw: folk med peiling bruker dobbelt så mye av tida si på å studere det de tegner. Og måler mye. Får til riktige proporsjoner.

Inside My Sketchbook + An Architect's Sketching Tools (10min) ga meg lyst på mer stæsj. Vi får se.