View Single Post
Sitat av vidarlo Vis innlegg
På sikkerhetsfeltet snakker vi om sikkerhetsteater. Dvs. tiltak som skal få folk til å tru at situasjonen er langt betre enn den er.

Trump sitt travel ban er i samme kategori. Factcheck har tatt for seg tidslinja i detalj.
Vis hele sitatet...
USA stengte innreise fra Kina, mens amerikanske innbyggere fikk komme hjem med forbehold om karantene.

https://www.bbc.com/news/world-asia-china-51353279


Du bruker begrepet sikkerhetsteater - og det er helt greit - men da må du nesten utdype hvorfor du mener det er så relevant å bruke det akkurat her.

Altså; definisjonen er vi enige om, men hvorfor er du så sikker på at det ble gjort med intensjon om å redusere bekymring uten å ha noen som helst effekt? Tar du høyde for at utbruddet har vært uten sidestykke og at ingen har hatt noen fasit på riktig løsning?

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det vart viare innført 31. januar. På det tidspunktet var det klart at det hadde spredd seg utanfor Kina. Viare gjorde ikkje Trump meir enn å forby reiser på det tidspunktet. Det var for all del ikkje mange vestlige land som gjorde heller, men det er ikkje mange vestlige leiarar som prøver å omskrive historia så kort tid etter at det skjer heller...
Vis hele sitatet...

Men hva er poenget ditt? At innreiseforbudet ikke har noen effekt? At Trump forsøker å ta på seg mer ære i ettertid?

Det stemmer helt sikkert. Jeg verken liker eller bryr meg stort om fyren så det har jeg heller ikke noen formening om.

USA innførte fortsatt tiltak før de fleste andre i vesten, og USA ble fortsatt kritisert for nettopp dette (se bla uttalelser fra Hua Chunying v/Kinas utenriksministeri).