View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Verre, rent juridisk? For all del. Men verre-verre? I slike settinger liker jeg å ta den mentale øvelsen "kunne jeg tatt en hyggelig øl med vedkommende?"
Vis hele sitatet...
Med mindre jeg misforstår deg (noe jeg mistenker at jeg kanskje gjør), er dette et veldig rart argument. Man kan åpenbart ikke avgjøre alvorlighetsgraden i et samfunnsproblem ut fra hvorvidt myoxo kunne tatt en hyggelig øl med utøverne av det i en helt annen kontekst enn der utøvelsen skjer.

Videre er det sirkelargumentasjon. Du finner det enklere å ta en hyggelig øl med den ene parten åpenbart fordi du synes det er et mindre overtramp. Da kan ikke det faktum at du finner det enklere være et argument for hvorfor det er et mindre overtramp.

I det aller minste må utøvelsen av atferden være med i spill. Vil jeg helst drikke øl med noen som rakker ned på minoriteter (eller meg) og generelt er ufyselig, eller en som tar rennafart og kaster stein i hodet mitt?

Ta en kikk på hva Fulmen har greiet ut om over. Med to små grep har han legitimert organisert vold mot meningsmotstandere. Uten å tenke over detaljene her vil det utvilsomt virke som en overdrivelse. Men det er det ikke. Fulmen har entydig uttrykt sympati med steinkasterne på bakgrunn av at personene det kastes stein mot er rasister. Han har altså entydig uttrykt sympati for voldsutøvelse mot rasister og "nazi-pakk". Han har også sagt at det er helt innafor å konkludere med at en person er rasist på bakgrunn av det vedkommende ikke sier, selv når personen det gjelder insisterer på at dette ikke er tilfellet.

Dersom Fulmen og hans meningsfeller finner det for godt å tolke noe du (både generelle "du" og du helt spesifikt, myoxo) sier som å avsløre rasisme, selv om du ikke har sagt noe rasistisk i det hele tatt, og selv om du blånekter for at du er rasist, så mener de det er greit å gå til fysisk angrep på deg.

Så mener jeg dette er verre-verre enn at en rasist ytrer seg offentlig? Så definitivt, absolutt og uten den minste tvil.


Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Sett at SIAN som gjeng hadde møtt en enslig person med mørk hud, slått ring rundt vedkommende og iverksatt verbal mobbing helt til vedkommende hadde klikka og most et ansikt eller tre. I en slik situasjon er det slettes ikke utenkelig at voldsutøveren hadde fått en strafferabatt, til tross for at handlingen var ulovlig.
Vis hele sitatet...
Det er et par punkter å ta tak i her. For det første er det kort og godt uriktig å anse oppførselen i eksempelet ditt som en offentlig ytring, og jeg snakker jo eksplisitt om offentlige ytringer. Det du beskriver er personlig og privat trakassering og høyst truende oppførsel, hvor voldsutøveren godt kunne sluppet straff for å ha handlet i selvforsvar.

For det andre må man merke seg at provokasjon kan være formildende for voldsutøvelse, og ikke motsatt. Hvis du utsetter meg for blind vold, og jeg umiddelbart deretter skjeller deg ut for det, så er det ikke jeg som får straff for utskjellingen med strafferabatt fordi du ga meg uprovosert juling først, mens du selv går fri. Det sier jo noe om hva jussen anser som verst, men jeg ser ikke helt hvordan det er relevant for det jeg sier om hvordan vi bør forholde oss til lovlige og ulovlige offentlige ytringer.
Sist endret av Provo; 14. april 2021 kl. 15:46.