View Single Post
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Eksempel du drar frem har jo 0 nyhetsverdi. Eller mener du oppriktig at det som skjedde i drammen har samme nyhetsverdi som "peder 87 mistet lappen grunnet dårlig syn"?
Vis hele sitatet...
Milde himmel, leste du hva han skrev? Her, min utheving:
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Korleis ser du for deg at det skal fungere? Ein viss seleksjon er åpenbart både nødvendig og ønskjeleg. At Peder (87) mista lappen fordi han ikkje ser lenger er ikkje av interesse for veldig mange andre enn Peder.
Vis hele sitatet...
Ja, at en gammel gubbe mister lappen har ingen nyhetsverdi. Det var hele premisset til vidarlo. Videre skriver han at
Sitat av vidarlo Vis innlegg
At derimot 50 personer urettmessig mista lappen på grunn av feil krav til synstest er åpenbart av interesse.
Vis hele sitatet...
Begge sakene handler om det samme emnet, men den ene har nyhetsverdi, den andre ikke. Hva betyr dette? Det betyr at avisene må foreta et valg i hva de vil skrive om! De må selv vurdere hva som har nyhetsverdi og hva som ikke har det. Dette er redaktørens jobb. Ikke din og ikke min. Her er derimot hva du skrev (min utheving):
Sitat av skrtskrt Vis innlegg
Blir overrasket over at folk her sier at media ikke burde gi saker som dette her oppmerksomhet. Media sin jobb er å formidle nyheter til folket. Media sin jobb i et fritt land handler ikke om å bestemme hvilken informasjon massene skal eller ikke skal få tilgang til.
Vis hele sitatet...
Dersom du mener at avisene ikke selv skal få bestemme hva de skal skrive om, så må de enten skrive om alt (det går ikke, slik vidarlo påpekte) eller så må noen andre bestemme det for de. I en del land er det for eksempel myndighetene som i stor grad bestemmer hva avisene skal skrive om, men mitt inntrykk var at du ikke ønsket et slikt regime. Altså må avisene selv få velge, og saken i Drammen fikk da bred dekning i alle riksdekkende medier. I Norge. Jeg tror ikke saken fikk like bred dekning nede på kontinentet. Her kan vi nok en gang trekke tilsvarende linjer: At noen kaster stein på politiet i Grenoble har kanskje nyhetsverdi for lokalavisa Le Dauphiné libéré. Muligens ikke for Le Monde, selv om dette også er ei fransk blekke - den er internasjonal, og småsaker fra provinsene blir fort blir for smått. Det er dfinitivt ikke av interesse for NRK, i alle fall ikke alene. Som ledd i en dybdereportasje på reise gjennom Europa kunne det hende det hadde blitt nevnt.
På den annen side: Da de gule vestene lagde faen i hele Frankrike, så skrev NRK side opp og side ned om det i ukesvis, for det var en sak med internasjonal interesse.

Det er du som er ute og sykler her.
Sist endret av Myoxocephalus; 12. april 2021 kl. 09:05.