View Single Post
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Helt enig der, og de ekspertene du referer til her er en av de kildene jeg lurer på. Hvilke eksperter er det?
Vis hele sitatet...
Han som drifter podkasten er Vincent Racaniello, han er professor i virologi på Colombia Universitetet (New York).
De som oftest er med han:
Richard Condit professor emeritus i virologi på UFL (et universitet i Florida)
Kathy Spindler som er professor i Universitetet i Michigan
Brianne Barker assisterende professor i biologi i Drew Universitetet. Er spesialisert innen vaksiner, HIV og immunologi.
Dickson Despommier professor emeritus på Colombia universitet innen parasittologi. Han har forsket på parasitten Trichinella spiralis (kalt trikin på norsk) i over 20 år. Dette er en parasitt som kan komme med dårlig stekt/kokt kjøtt, og som aller, aller oftest da vil lage om noen muskelceller til en "pleiecelle" (nurse cell) og leve der i 20–30 år. Ca. 4 % av infeksjonene så går også marken inn i hjernen, og dette er fort dødelig.
Allan Dowe som er vitenskapjournalist, men har også mange års studer under beltet.
Daniel Griffin er lege, men har også en doktorgrad under beltet. Han er smittevernlege, men har en spesialitet innen parasittisme. Han har jobbet som et pisket katteskinn under Covid19. Etter det han selv har sagt, så har han behandlet godt over 1000 Covid19 pasienter. På forsommeren så hadde han statusoppdateringer fra et sykehus i New York. Da ringte han til TWiV fra bilen med mobilen sin. Og det var mye død i begynnelsen, men etterhvert så ble dem flinkere med behandlingen. Han har hjulpet legestanden i USA utrolig mye, med disse statusoppdateringene, og snakket en del om den nyeste forskningen innen Covid19.

Her er et par av de nyeste episodene jeg anbefaler:

https://www.microbe.tv/twiv/twiv-675/
(YouTube) fra 2020-10-25 (den nyeste)

TWiV 674: In the company of coronaviruses with Lisa Gralinski (YouTube) fra 2020-10-22

TWiV 673: Wake up and smell the pandemic
(YouTube) fra 2020-10-18

TWiV 661: SWAG with Ralph Baric
(YouTube) fra 2020-09-10



Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Og spørsmålet som gjenstår da er jo om du bruker maske i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Jeg brukte maske nå på fredag. Jeg var på et lokalsykehus, og tok CT-bilder (runde nr. 4 siden 10. august). Jeg er så og si 100 % sikker på, at jeg ikke har Cvid19. Men jeg har vært ørlite snufsete, og måtte snyte meg 3–5 ganger daglig. Jeg ringte sykehuset om dette i dagene på forhånd. Dem mente, at jeg skulle komme, men da bruke maske. Noe som jeg gjorde. Brukte også denne maska, når jeg var i butikken i samme by etterpå.
Men her i min hjemmekommune, så står det ikke noe om om noen er testet positivt i det siste i kommunen. Noe dem har vært flinke med å skrive opp tidligere. Så på lokalbutikkene har jeg til nå ikke brukt maske. Men jeg har kjøpt en pakke.



Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Kan også legge til at hvis du legger din lit i noen som du sannsynligvis ikke har møtt fra freak angående kjemikalier du skal sende i blodomløpet, så vil jeg ikke høre mer om kildekritikk fra deg. Det blir for dumt.
Vis hele sitatet...
For det første, så har jeg faktisk litt opplæring i å sette sprøyter og veneflon. Jeg gikk på Luftforsvarets sanitetsskole høsten 1994, som varte i 2 måneder. Ikke all verden, men vi satt en uke, og stakk venefloner på hverandre. Ellers i en krigssituasjon, så hadde jeg fått ei passelig flaske med morfin i ryggsekken, det samme gjelder atropin (viktigste motgiften mot nervegass). Når det gjelder, at JEG hadde kokt i sammen noe, for å injisere inn i andre. Så kan du ta det med ro, det hadde så og si aldri skjedd. Det er ett tilfelle, der jeg kanskje hadde tenkt tanken. Om det gjallt liv, og det ikke var andre muligheter. For eksempel under en krig eller en annen katastrofe av dimmensjoner vi ikke har sett maken til på mange år.

Under krig, så er det da under nervegassangrep, der jeg vet hvilke planter som inneholder stoffer med samme virkning som atropin. Der kan det hende jeg kunne ha lagd noe, for å redde liv.
Ellers f.eks. under en koleraepidemi. Så kunne jeg kanskje finne på å destillere vann, tilsette salt til 0,9 % (kanskje med ørlite druesukker også), ha dette i sterile pakninger og sette dette i vena på en noen med kolera. Mennesker med kolera dør av væskemangel, da dem driter og spyr nesten konstant. Det er snakk om over 10 l drit i døgnet. Men om en får i pasientene væske noen dager, så klarer mange seg helt fint. Men dette er altså, hvis det IKKE ER NOEN ANDRE MULIGHETER for å redde dem.

Her tror jeg, at jeg har iallfall utvist mye mere respekt for personen, som skal få dette i seg, enn langeren som selger gatedop iallfall. Når det gjelder dop til rekreasjon, så får du eller noen andre nok aldri det av meg.

Red: Ellers så har jeg sett spørsmål på, hvorfor vaksinene blir fremstilt så fort nå?
Dette er flere faktorer:
– Stater o.l. har gitt mye mere midler (penger) til forskning på dette.
– Mange flere enn vanlig har jobbet med å utvikle vaksine.
– De som har jobbet med dette, har jobbet utrolig intenst. Jeg har hørt flere snakke om 80–100 timers uker, på å fremstille vaksine.
– En professor har da gjerne brukt studenter, som han/hun mener er skikket til de enkelte oppgavene. Altså det er mange flere som jobber med dette, og de jobber mere effektivt.
– Ikke minst, disse forskerene vil redde flest mulig mennesker.
Sist endret av aluminiumfluorid; 25. oktober 2020 kl. 13:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.