View Single Post
Sitat av voktern Vis innlegg
Joe Rogan er ikke bare en vanlig fyr, som har helt vanlige samtaler med interessante vitenskapsfolk. Han har klare egeninteresser og jobber hardt for å tilbakevise faktisk vitenskap i covid-debatten, mens han sitter helt taus mens konspibullshit spres av folk han selv ser opp til. Det er ikke så veldig vanskelig å gjennomskue. Om dere faktisk er interessert, anbefaler jeg dere å høre disse to episodene av Decoding the Gurus med Matthew Browne og Chris Kavanagh.

https://decoding-the-gurus.captivate...an-average-joe
https://decoding-the-gurus.captivate...orry-not-sorry
Vis hele sitatet...
Har kviet meg litt for å skrive her, for jeg er egentlig latterlig lei av antivax-diskusjoner. Drar frem posten til voktern igjen, fordi disse episodene forklarer svært godt hva som faktisk er problemet. Man behøver ikke engang diskutere hvorvidt han har en agenda, det er underordnet, problemene er hvordan han oppfører seg i podcastene sine. Jeg har ikke noe personlig mot Joe Rogan, og jeg hørte på litt her og der før covid. Han har kompetanse på f.eks. MMA, og det høre han fjase med f.eks. Bill Burr er greit tidsfordriv.

Hvis han skal intervjue en antivaxxer, så må han ha kompetanse til å stille kritiske spørsmål, hvis ikke blir han bare et talerør. Men han sitter og er et talerør for folk som fremmer sinnsvake påstander som er svært tydelig tilbakevist. Flere ganger uten andre motspørsmål enn type "Is that true?". Han stiller kritiske spørsmål til eksperter som fremmer evidensbaserte påstander, samtidig som han lar antivax-påstander gå uiomotsagt. Når han får kritikk så fraskriver han seg ansvar og sier ting som at "Det er bare humor" og tilsvarende. Samtidig sitter han i podcasten og fronter seg selv som en som er superinformert på covid, snakker med eksperter, og gir råd om alternative covid-kurer. Mannen har jo en mappe på telefonen sin med pubmed-artikler og greier må vite!

Joe Rogan er mainstream, han har verdens største podcast, og vil visst helst fortsette sånn uten redaksjonelt ansvar. Det er kjernen i problemet mitt. Man kan ikke bytte hatter som det passer seg, og forvente at alt blir greit. I det ene øyeblikket er han superinformert og vet hva han snakker om, i neste så er alt bare tull og ingen må ta rådene hans. Han fremmer falsk balanse og tidvis ville konspirasjonsteorier, oppfører seg som et talerør for antivax-agenda, og det HAR faktisk konsekvenser. Faktiske mennesker dør fordi de biter på antivax-fjas. Så problemet mitt er ikke at han HAR gærninger på podcasten sin, problemet er at han ikke vil ta ansvar for det.
Sist endret av Bl4derunner; 21. februar 2022 kl. 13:03.