View Single Post
Sitat av robhol Vis innlegg
Korrekt! Målet er at Joe Rogan ikke skal spre feilinformasjon som er skadelig for befolkningen, slik at befolkningen ikke tar skade.

"With great power comes great responsibility". Spotify, som alle andre som kan nå et stort publikum, har et ansvar for hva de bruker de mulighetene til - etisk om ikke juridisk. Målet er ikke å fjerne stemmen hans, men enkelte ting han bruker stemmen til som er skadelige - for eksempel det å spre farlig COVID-relatert propaganda. Andre ting har lavere risiko for å ta livet til en stakkars godtroende(?) konspirasjonsteoretiker og folkene vedkommende omgir seg med, og er derfor mindre kritisk i denne sammenhengen.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg fullstendig enig i, og hvis du ikke ønsker å fjerne stemmen hans så er det heller ikke det jeg har kalt sensurering. Men basert på absurde og grunnløse påstander om at han er et talerør for alt-right, insinueringer om en om en ondsinnet underliggende agenda og at han i vitenhet sprer falsk informasjon så har jeg fått inntrykk av at ikke alle her har det samme målet. Dette er ganske drøye anklagelser (uten begrunnelse sådan), men ingen av de som argumenterer mot Joe Rogan har utfordret disse innleggene - jeg har derfor antatt at dere har hatt som mål å fortsette å straffe han ytterligere. Uansett, det er helt fair å legge press på Spotify, men da må man også gi slipp på presset når han har oppnådd målet (som man har gjort nå).

Sitat av robhol Vis innlegg
Hvilke konsekvenser sikter du til? (Kan jeg forresten peke på en kort definisjon av tankefeilen man kaller "slippery slope", så vi slipper å se den noe mer i tråden?)

Slik jeg ser det er hovedkonsekvensene: Rogan må finne på noe annet enn denne ene aktøren for å tjene penger, fansen blir misnøyde med avgjørelsen, enkelte folk får vann på mølla med tanke på diverse offerkomplekser... og færre folk blir utsatt for dødelig bullshit - rent personlig synes jeg sistnevnte trumfer resten, som jeg ikke mister mye nattesøvn over.
Vis hele sitatet...
Konsekvensene jeg frykter er at dersom man går for langt, så vil man risikere å gjøre seg selv en bjørnetjenste. Dersom man ikke lenger kan akseptere en unnskyldning fra mennesker som har gjort noe feil, at man fortsetter å svartmale og presse personen til han mister platformen sin – så kommer det til å ha en ufattelig stor betydning for hvordan verden kan utvikle seg fremover.

Den direkte konsekvensen er at Joe Rogan sannsynligvis kommer til å lage sin egen platform, den har jeg allerede beskrevet her. Det kommer neppe til å utspille seg slik du ser for deg, det er mer sannsynlig at man ender opp med at Joe Rogan får mer makt. Han oppretter en platform hvor alle de du er uenige med samler seg, og disse ser på handlingen som et symbol for ytringsfrihet. Lykke til med å ikke skape mer splid i befolkningen.

Men det som bekymrer meg mest, er at det som har utspilt seg over Twitter over de siste årene er i ferd med å slå røtter i samfunnet. Twitter har vært en slagmark i krigen for å avgjøre hvilke mennesker som har “høyest moral”, og det virker som at alle har mistet seg selv totalt i prosessen. Folk leter etter feil hos andre og er villige til å gjøre seg selv til monstre for å tre den tankeløse moralen sin nedover hodet til andre (og mobbmentaliteten står mildt sagt sterkt).

Når man ikke lenger tillater mennesker å gjøre feil, så har man innført et ekstremt destruktiv sosial regel. Det er ufattelig mange mulige negative scenarioer man kan forestille seg, Black Mirror har tatt for seg noen.


Sitat av Fulmen Vis innlegg
Problemet er at for mange bruker det som en faktakilde. Det hjelper lite å innrømme når en tar feil om en ikke lærer av feilen, "unnskyld" er ikke et frikort.
Vis hele sitatet...
Du er en av de jeg sikter til når jeg snakker om sensurering. Hvor lang tid har han fått til å lære av feilen? Nøyaktig hva slags indikasjoner har du på at han ikke har lært av sine feil? Dersom man først skal stille så høye krav til mennesker om at de ikke lenger har lov til å ta feil, så må man i det minste kunne besvare spørsmål som; Hvem andre må sensureres? Hvor går grensen for hvor mange eller hva slags feil du kan tillates gjøre? Hvor mange følgere må du ha for å påkreves dette absurde kravet? Har du tatt feil før?

Med tanke på at de fleste av oss lærer best ved å gjøre feil, så har vi alle også tatt feil flere ganger enn vi kan telle. Hva skjer når ingen lenger har lov til å ta feil? Dersom dette hadde vært et krav for å benytte en platform som freak, så hadde det ikke vært mange brukere her.