View Single Post
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Du skal få kalle deg hva du vil til daglig, men i papirene dine skal det stå enten mann eller kvinne.
Vis hele sitatet...
Men... hvorfor?

Hvorfor skal det absolutt stå i papirene dine at du er mann eller kvinne? Hvorfor er dette relevant informasjon å skrive ned overalt? Jeg skjønner selvsagt at det er tilfeller der biologisk kjønn er relevant: medisinsk behandling, passkontroll, slike ting. Men da kan plutselig annen informasjon som høyde, vekt og hudfarge også være relevant. Så hvorfor er skillet mellom akkurat utover- og innovertiss så viktig at det gjenspeiles i personnummeret vårt?

Jeg synes det er en pussig logikk å påstå at noe må være som det er bare fordi det er som det er. De fleste innvendingene i denne tråden bærer imidlertid nettopp preg av slik tankegang. Selvsagt skal vi kalle en spade for en spade! Akkurat som vi kan kalle et menneske for et menneske. Eller vi kan kalle en kvinne for en kvinne hvis det er det hun er. Men hva om noen ikke identifiserer seg med den binære kjønnsinndelingen samfunnet opererer med, hvorfor må de da på død og liv kategoriseres som menn eller kvinner? Det forstår jeg ikke.

Personlig har jeg ingen sterke meninger på området. Jeg synes ordet 'hen' er dølt, og jeg kan ikke se hva objektformen er: 'Henne' er allerede opptatt og 'hem' hare sartoriale konnotasjoner. De burde således finne på et bedre ord hvis de vil at jeg skal ta det i bruk. På den annen side er det jo uansett mulig å uttrykke seg kort og konsist selv uten å ty til pronomen, så ser jeg ikke helt behovet for et slikt nyord. Akkurat som jeg ikke ser hvorfor det diskrimminerende å si at transpersoner kan bruke handicaptoalettene hvis de ikke er komfortable med noen av alternativene. Men det er meg.

Summa summarum synes jeg hele denne debatten er preget av sviktende resonnementer fra begge sider, og det hele fremstår for meg som en storm i et fingerbøll.