View Single Post
Sitat av Provo Vis innlegg
Du mener én spesifikk kulturell tradisjon som opprettholdes over evolusjonær tid, altså opp mot millioner av år? Virker noe tvilsomt, men det er irrelevant uansett, ettersom jeg snakker om hva vi er genetisk disponert for. Om det var en kulturell tendens som satte evolusjonen inn i et spor hvor en genetisk tendens til monogami ble rådende, så er det fortsatt tilfelle at vi er genetisk disponert for monogame forhold, som er det jeg har påstått hele tiden.
Vis hele sitatet...
Poenget mitt er jo at monogami ikke er tilfellet i menneskelig atferd - du kan ikke sette kultur inn i de to bolkene (monogami vs. polygami), som du selv anerkjenner. Hvorfor skulle ikke det være tilfellet hos forfedrene våre.

Ang. kultur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Acheulean

Under "use", nevner de en mainstream forklaring på noen av de "over-sophisticated bifaces" - disse øksene må ha hatt en kulturell betydning som vedvarte i lang tid (hvis du ser deres størrelse satt opp mot de respektive artenes høyde, vil du skjønne hva jeg mener).

Jeg veit at dette ikke er absolutt bevis, men i hvert fall en indikasjon på at den materielle kulturen var vedvarende over perioden hvor den reduserte kjønnsdimorfismen oppstod.