View Single Post
Sitat av Statlig..Troll Vis innlegg
mener det bør undersøkes nærmere, fremfor å drive storstilt foreskrivning av medikamenter.
Vis hele sitatet...
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hva foreslår du folk med ADHD gjør i mellomtida? Hvor lang er mellomtida?
Vis hele sitatet...
Gode spørsmål.
Såpass gode at jeg bør være mer opplagt og få litt tid til å fundere før jeg avgir et svar jeg selv er fornøyd med.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Merk at jeg ikke uttaler meg om riktighet av diagnose eller langtidsbieffekter av medisinering. Jeg skrev at diagnose kan oppleves som en positiv ting for den som får diagnosen. Om diagnosene er korrekt får fagfolk vurdere, der har jeg ingen kunnskap å bidra med. At antallet diagnoser øker kan feks skyldes mer kunnskap om lidelsen både i skolen blant lærere, leger og andre som omgåes barna. Eller at verktøyene for å avdekke adhd er blitt betraktelig bedre. Det er dermed ikke en anekdote, det er mine betraktninger rundt tema. Det samme gjelder mine betraktninger rundt medisinering. Det er mine tanker og kun det. Beklager om det ikke kom klart nok frem.

Det er en ganske omstendig prosess å starte på adhd medisiner. Både selve utredningen men også når det plukkes ut medikamenter blir det gjort mye for å finne lavest mulig dose. Det er vanlig å både ta blodprøver og levere egenrapporter. Om effekt uteblir eller bieffekt er for stor så forsøkes gjerne andre medisiner. Igjen, dette er ikke en anekdote. Det er slik det er idag. Eller slik det skal være. ADHD er ikke diagnose som bare kastes på folk straks de ymter frempå om at de sliter med fokus.

Min personlige betraktning. Når vi per idag ikke har noe som virker bedre enn medisiner så er det slik jeg ser det helt greit å bli satt på piller. Konsekvensen av å ikke få behandling kan være langt mer alvorlig både for selvbildet, det sosiale liv og det å mestre faste rutiner slik som å gå på jobb og faktisk fungere i jobb.

Om det i fremtiden kommer alternativer også her hjemme som får gode resultater å vise til så er jeg helt åpen for det. Men per idag ser jeg ikke reelle alternativ for flertallet med adhd.
Vis hele sitatet...

Legger meg flat, og sier det samme for ikke å ha svart basert på at det er snakk om personlige betraktninger vs «sannheten innen forsker-universet».

På ingen måte ment å fremstå som belærende bedreviter.


Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tvert imot, vil eg påstå. Det er langt lettare å få aksept for å ikkje vere mainstream i dag, enn nokonsinne før. Helvete heller, du skal ikkje lenger tilbake enn til 50-tallet, før det å vere kommunist kunne føre til yrkesforbod i USA, og homofili kunne føre til det over store delar av den vestlege verda.

I dag kan du gå rimeleg langt utanfor norma, utan at folk hevar augebryna.
Vis hele sitatet...
Joda, mye rett i det.
Eneste jeg har å pirke på, er at selv om den store majoriteten (med unntak av f.eks ekstremt religiøse som danner egne familiære normer og regler etc.) har mer aksept for annerledeshet («ikke-mainstream») ved legning, livssyn, politisk tilhørighet osv. Utelukker det ikke at mindre grupper kan dukke opp med større sårbarhet for utenforskap på ulike arenaer som følge av samfunnsmessige endringer.

Langt på overtid nå, så noe korte og litt mindre reflekterte svar....