View Single Post
Siste innlegg ble skrevet i hastverk, har vel ikkje fått frem poengene mine skikkelig, prøver igjen:

Nei, eg tror ikke den organiserte kriminaliteten vil legge inn årene med engang vi legaliserer cannabis, men det vil uansett være ett aldri så lite ballespark for dem uansett, ihvertfall på kort sikt. på lengre sikt må vi få legalisert ytterligere flere stoffer for slik å gi enda ett ballespark, nåvel, hvordan legaliseringen av andre stoffer skal gå for seg vil eg ikkje diskutere her.. det er en annen debatt.

Du skriver at det er gjenger som allerede nå går inn på ungdomsskulenivå og får dem til å selge hasj, kan du da forklare meg hvilken effekt forbudet har her da? Det hindrer tydeligvis ikke dette.

Er det at eg tar fram ett skrekkeksempel på hvordan ting kan gå ved missbruk noe som støtter opp for ditt poeng? du er nødt til å skille mellom bruk og missbruk, sistnevnte er farlig uansett hva det gjelder.

Tanken er jo at ved en legalisering så vil tabuet forsvinne og staten forhåpentligvis slutte å bruke penger på sin ideologiske kamp mot et rusfritt samfunn, men heller akseptere tingenes tilstand; Folk ruser seg, slik er det, har det altid vært og vil altid være, la oss nå akseptere dette faktum og bruke pengene våre på å hjelpe de som skulle få ett problem med sitt rusbruk, (det være seg shopping, nikotin, kokain, cannabis, etc..) istedenfor å bøtelegge og kriminalisere alle de som ikke har andre problemer relatert til rusmiddelet en den boten de nettop fikk av politiet.
Herunder ligger det i kortene at folket må få kunnskap og gode rusklinikker som har både plass og resurser. Kunnskap mener jeg er det beste forebyggende middel for misbruk.

Ifølge en fra NNPF (så ingen garanti for at det stemmer..) så gikk antall personer som ble lagt inn frivillig/meldte seg selv til rusavenning ol. en god del opp etter at England prøvde seg med en mer liberal narkotikapolitikk, nettop pga at de trengte ikke lenger å være redd for å bli straffet for sitt problem. Så eg tviler på at eg blir skuffet.

Ditt siste poeng ser mest ut som at du ikke har lest hva jeg skriver, hvorvidt noe bør være forbudt eller ikke beror på ingen måte i hvilken grad det er farlig/skadelig, men på om forbudet er den beste løsningen.

ved legalisering så følger en skikkelig opprustning av skolens kunnskapsformidling, derav følger forståelse for at cannabis ikke er legalisert fordi det er ufarlig, men fordi ulempene ved ett forbud langt overskygger fordelene.

Til slutt har eg ett spørsmål til deg, kan du si meg hvilke positive effekter forbudet har i dag?