View Single Post
Sitat av Vaultboy Vis innlegg
Hvorfor legalisere?
Vis hele sitatet...
Legalisering vil høyst sannsynlig ha mange gode effekter på samfunnet vårt. Dette er konklusjoner vi kan trekke fra andre land, som har gått gjennom legalisering eller avkriminalisering. En ekte legalisering, med full kontroll på salg og produksjon har, etter hva jeg vet (?), aldri blitt gjennomført. Logikk og forskning vil tilsi at en ekte legalisering vil ha enda bedre effekt.

Jeg kan på rappen nevne noen av de åpenbare grunnene for legalisering:
Destruksjonen av det svarte markedet. Dette er kanskje det viktigste argumentet når det kommer til skadereduksjon på samfunnet. Med legalt narkotika vil det svarte markedet miste (i hvert fall delvis) en av sine hovedinntekter. Full legalisering i kombinasjon med økte internasjonale restriksjoner på våpenhandel og trafficking kan potensielt knuse hver eneste globale og nasjonale mafia. Dette vil være til hele samfunnets beste, og redusere kriminalitet over hele verden, samtidig som det vil frigjøre politiets ressurser. Mer detaljert lesing på hvordan dette vil foregå kan du finne over hele nettet, om du ikke skjønner bæret av hva jeg snakker om kan du sjekke ut hva slags effekt forbuds-tida hadde på det amerikanske samfunn. Tenk dette, bare globalt og x2.

Høyere form for åpenhet rundt rusbruk og avhengighet. Knowledge is key, og med et åpent narkomiljø vil man ha en høyere form for flyt av informasjon, samt gjøre det utrolig mye enklere for menneskene som sliter å søke hjelp. Tabuet som følger illegal rusbruk skaper et kunstig skille mellom individet som gjør dette og h*ns familie, venner og jobb. Isolasjon er utrolig skadelig for menneskesinnet.

Økte inntekter til statsapparatet, samt kontroll på salg og kvalitet. Om staten skattelegger salg av narkotika, eller bedre, monopoliserer salg av narkotika, vil dette være en inntekt, som utelukkende før var en utgift. Narkosalget i Norge resulterer i stor grad i at penger går direkte ut av vårt samfunn og inn i illegale nettverk. Istedet kan staten faktisk tjene penger på rusbruk, som de gjør ved alkohol og nikotin. Dette argumentet har selvsagt ingen validitet individuelt, men når man ser det i lys av at forbud ikke reduserer bruk, tvert imot, blir dette det mest humane og riktige man kan gjøre.

De overnevnte argumentene er hva jeg vanligvis benytter meg av i en diskusjon, pluss muligens skaderedusering i form av plausibel redusert bruk. Dette er allikevel ikke hva som får meg til å støtte legalisering av cannabis og (i hvert fall) avkriminalisering og reseptpålegging av andre narkotikum. Hovedargumentet for meg blir;

Personlig frihet og verdighet til brukere. Jeg mener, faktisk helt seriøst, at alle mennesker har rett til å gjøre hva de vil med sin egen kropp. Jeg vil røyke meg en joint i nu og ne, fordi jeg liker det. Dette bør være verdig nok argumentasjon i mine øyne. Resten av Norges befolkning deler tydeligvis ikke mitt syn på saken, og det er trist. Det er undertrykkende og trist.
Sist endret av Hardtliv2013bwoi; 2. august 2011 kl. 00:35.