View Single Post
Sitat av vidarlo
Uff ja. Det er selvfølgelig fargestoffet det er snakk om, som er sukkerbasert karamell vel? Så det er jo samme opphavet, om enn forskjellig smak og farge.
Vis hele sitatet...
Jau, sant dette. Samme opphav, litt drøyere prosess

I henhold til engelsk skattelov så blir det trekt fra 2% sprit årlig som er angels share, men fordampinga varierer vist mellom 2 og 4%, avhengig av kor whiskyen blir lagra, og kor varmt det er og en del andre faktorer. Det kan sikkert variere frå årgang til årgang. Cask strength varierer jo også, men er skjelden over 60%.
Vis hele sitatet...
Jeg ante faktisk ingenting om noen lovpålagt angel's share (holder de en pistol mot fatene? ). Jeg bare tenker at når man har en whisky som har holdt la oss si 70% ved modningens start holder over 55% etter 30 år er det mindre enn 2% i året som har gått tapt. Det er selvsagt mer enn alkohol som fordunster, men mesteparten av det som forsvinner er alkohol..

Hmm, den har eg faktisk ikkje smakt på! Takk for tipset. Korleis er den samanlikna med andre? Eg er i hovudsak glad i dei litt kraftigare maltwhiskyane, men sherryfat burde jo gi bra resultat i så måte.
Vis hele sitatet...
Tja "den" har ett varenummer på polet og selges kun som Arran Single Cask, men det er flere forskjellige batcher som har kommet ut (det ser ut som det er utsolgt for denne på bestillingssidene til polet nå, men ser det fortsatt er en de pol som har noen flasker), det er det som er så fantastisk. Noen fat kan være passe gode mens andre kan være helt fantastiske. Destillerings- og tappedato påskrevet etiketten lar en nerde litt dypere mtp. sammenligning med andre tilsvarende whiskyer.

PS. Enig i at mange speysidere mangler noe, men når du finner superspeysideren glemmer du alt det..