View Single Post
Trådstarter
6
Så det er ingen mulighet å få lånt opp 950.000 på boliglånet hvis min far stiller som 100% kausjonist på de? Å svarteliste meg hørtes ut som et godt forslag. Men kjenner jeg gruer meg til å fortelle dette. Vet ikke hvordan han kommer til å reagere.

Jeg tenker jo at hvis det er mulig å få samlet disse lånene sammen med boliglånet vil jeg ikke ha noe problemer med å betjene det.

Det skal også sies at jeg ikke har betalings anmerkninger, å etter det jeg har lest så er det vanskelig å forhandle ned renten så lenge lånet ikke er blitt misligholdt.

Sitat av exuz Vis innlegg
usikker på om du kan komme deg ut av dette uten gjeldssanering, hvilket vil si at bil og hus ryker. Da ender du opp med å gå på minimale levekostnader i 10 år. Jeg er ikke sikker på hvordan ordningen funker, men jeg vet at du får kun en mulighet. Om du etter 10 år fucker opp igjen så er ikke gjeldssanering lenger en mulighet og da må du bare leve med lønnstrekk resten av livet på minstelønn.

Men skal du rydde opp i problemet så må du kutte alt forbruk til absolutt minimum, og du må forhandle med kreditorene dine og få de med på lån med lavere rente enn 20%
Har du bare en lånegiver på forbrukslånet? hva har du i rente på lånet, eventuelt på alle lånene.
siden du ikke har gitt for lite detaljer kan jeg bare anta hvordan et budsjett blir sendes ut for deg:


Lønn med 40% skatt: 27 500

levekosnader i følge sifo: 9 256
Boliglån med 2,5% rente: 8 150
950 000 Forbrukslån bare renter 20%: 15 834
850 000 Forbrukslån bare renter 20%: 14 167
forutsatt at du kvitter deg med bilen blir det totalt: 31573

så om du kvitter deg med bilen, må du fortsatt kutte levekostnadene dine til 5 183 og da får du ikke betalt ned noe på kredittgjelden din før boliglånet er nedbetalt om 30 år.

Så om du får din far til å stille sikkerhet for et lån på 900 000 med 10% rente så får du et budsjett på
Levekostnader: 9 000
Boliglån: 8 150
Forbrukslån renter 10%: 6250
forbrukslån avdrag: 4100
Med dette budsjettet vil du være gjeldsfri i 2032.

Får du din far til å ta mer lån på sin bolig og du betaler 3%rente på lånet vil du kunne betale ned med større avdrag men du vil ikke være kvitt forbrukslånet (som nå er din fars fulle ansvar) før i 2027.

Du har en tøff tid forran deg, Lykke til.
Vis hele sitatet...
Takker og bukker for bra og utfyldene svar.
Sist endret av Stridig; 4. april 2019 kl. 21:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.