View Single Post
Det er en del vesentlige ting som glemmes her også, selv om jeg i all hovedsak er enig i mye.

Noen skriver at boliger kostet en mill. For 20 år siden. Vel, den gangen var også 300K en god norsk årslønn… boligprisene har riktignok steget mye mer enn lønningene i de største byene våre hvis man regner prosent så det er vanskeligere i byene, men ikke over alt.
Jeg bor i en mindre by på Østlandet og betalte vel 2,5 mill for 95 kvm med leilighet med tre soverom. Det er overkommelig for svært mange lønninger. Man kan ha partner slik jeg har, da er det to inntekter som deler på utgiftene. Man kan også leie ut et soverom til en kompis, da kommer noen tusen kr inn pr måned.

Ikke se for mørkt på det. Jeg tjener ganske greit, men leide bolig fram til 2010, så jeg har 13 år på boligmarkedet nå. Nedbetaling og verdistigning begynner å gi en pen sum, og dette kan alle klare. Jeg er altså nå halvveis til de 25 årene som ble skissert i denne tråden, men lønningene har økt mye og låne blir jo ikke inflasjonsjustert. Det betyr at jeg bruker mye mindre prosentvis av lønna mi på lån nå enn i 2013 f.eks. Så dette er mulig for alle.