View Single Post
Sitat av Orph Vis innlegg
For å omformulere: Ingen vei-ingeniør ville laget omkjøring om et jorde dersom de kunne lagt veien rett over. Ingen elektriker ville dratt en ledning mange ganger rundt et hus før de hadde koplet til en kontakt. Ingen taxisjåfør ville kjørt rundt byen når det tar kortere tid å kjøre gjennom.

Ingen designer ville designet giraffen (denne nerven det er snakk, altså, den er et kjent eksempel på hvorfor design ikke gir mening i naturen) på den måten, det gir ingen mening. Det er bortkastet og ineffektivt. Hvis man tar evolusjonsteorien med i betraktning, derimot, gir det perfekt mening.
Vis hele sitatet...
Ok, ser at jeg missforstod der ja.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Det ligger i begrepet «feilfrie» at de ville vært fri for feil.

Merk: Det var ikke jeg som tok opp feilfrihet (:
Vis hele sitatet...
Jeg forstår begrepet feilfrie. Så det betyr at du mener at et feilfritt samfunn hadde fungert?


Sitat av Jonta Vis innlegg
Har du spesifikke eksempler?
Vis hele sitatet...
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hehe, når motparten ser seg nødt til å gripe til numerologi, vet man at de står igjen med lite.
Vis hele sitatet...
+ innlegg nr 614 i tråden.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Fortrinnsvis det/de verste eller de som stikker seg ut.Jeg gir eksempler i parentesen. Ett av dem er etnisk rensning. Ikke nødvendigvis kristne.
Vis hele sitatet...
Jammen de eksemplene er jo lovbrudd, noe som er feil.
Kristendommen har ingen intensjoner om å begå lovbrudd ihvertfall.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Fortsatt er det mange deler av biblene som anbefaler mord. Det er meget lett å rettferdiggjøre det ut ifra tekstene.
Vis hele sitatet...
Ja, og de fleste fra GT. Som jeg skrev tidligere, det er ikke reelt i dagens samfunn, på lik linje med at homofili ikke er en diagnose, slik det var for mange mange år siden. Samfunnet og kulturen utvikler seg. Derfor er det tulllete å påstå at bibelen oppfordrer til vold og mord. Forventer du med andre ord at bibelen som er skrevet for flere tusen år siden skal mene det som er reelt i dagens samfunn når det kommer til slike eksempler? For mange mange år siden var det ikke galt å steine folk, selv om det er det i dagens samfunn.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Hvorfor tar du opp dette?Jeg vet ikke hva du mener med «er feil her», men det at de brytes og motarbeides er del av det jeg mener.
Vis hele sitatet...
Det var du som kom med eksemplene. Derfor lurte jeg på om de var de konfliktene du siktet til. Hvordan brytes de? Tenker du internasjonalt skal jeg ikke si noe, men de brytes ihvertfall ikke i Norge med tanke på kristendommen og dets etiske verdisyn.