Tråd: Scooterboy
View Single Post
Sitat av Mekkelek Vis innlegg
Du er inne på noe der, anbefaler deg å sjekke reglene for scootere i andre land, og evt oppgradere der. Scooterene som gjør 80-100 og som brukes som kjøretøy for familier er oftest ikke 49cc.

https://www.side3.no/motor/her-gjor-...er-lov-4368508

Om du har bil-lappen, kjøp en 125cc i en av landene som er nevnt.
Vis hele sitatet...

Regler er nå regler, stort sett følger vi ikke regelverket slavisk vel? Vi gjør vel så godt vi kan også tøyer vi strikken der vi føler det er greit?

Om jeg skulle lagt ut på langtur på scooter ville jeg valgt å bare trimme opp motoren. Feks sylinderbytte. Eller fjerning av shims. Eller begge deler. Ja det er utenfor loven men ok, jeg skulle klart å leve greit om jeg ble tatt for det.

Når det er sagt, så kan det jo være en god ide og tenke nøye gjennom hvor turen på to hjul starter. Den må jo ikke starte i Norge. Kanskje bedre å ta feks tog til et annet land, kjøpe seg kjøretøy der også starte på langtur derfra. Spesielt bruktmarkedet vil nok sjansen for å gjøre et godt kjøp være langt større i sydlige deler av europa enn her hjemme, pga det store utvalget der. Kanskje er også nyprisene langt mer overkommelige enn i norge?

Men uansett hvor turen starter og hvilken scooter som velges så er det viktig å gjøre noe med med drevingen, selv scootere med variator kan "dreves om" slik at de går litt bedre i motbakke, akselerer litt kjappere og likevel kommer opp i anstendig toppfart.

En scooter uten sperre, riktig gearet til din vekt, kjørestil, behov og bagasje vil også gå med mindre slitasje enn om det velges en stock scooter m/45 kmt.