View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Du ser slippery-slopes, men uansett hvor sært konseptet er så finnes det.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullt klar over at alt det der finnes, og jeg er også klar over at det satt en fyr på Gaustad eller noe og trodde han var en appelsin, i konstant frykt for å bli skrellet.

Jeg synes det er mer troverdig at det er noe ekte, biologisk som gjør at mennesker opplever kjønnsdysfori, enn at de egentlig, på ekte, bikker litt mer mot å være rådyr inni seg. Jeg tror forsåvidt også det er mer troverdige psykologiske mekanismer som kan gjøre folk tilbøyelige til å oppleve å passe bedre i en annen kjønnskategori, enn som gjør det naturlig å føle at man er en vaskemaskin, med mindre vi snakker om psykoser, og det gjør vi ikke. Jeg er enig med deg i at man skal respektere andres opplevelser, også når de er i psykose. For all del. Jeg tror likevel jeg ville opplevd det litt latterliggjørende, hvis jeg var trans, å bli sammenlignet med folk som tror de er rådyr og vaskemaskiner. Og nei, jeg ser virkelig ikke for meg at vi tar noen risiko for at ting sklir ut i det absurde ved å tilpasse pass, garderober og pronomen. Det har ikke skjedd på andre områder. Man har behandlet transpersoner på rikshospitalet en god stund, så vidt jeg har fått med meg så får du ikke operert på deg gevir eller sentrifuge der. Det blir litt tullete.