View Single Post
Hei Hei
Trådstarter
424
Sitat av jalig Vis innlegg
Ja jeg syns stilen din er spydig og litt arrogant. skal være ærlig på det.

Men jeg tror helt ærlig fra bunnen av mitt hjerte. At om du har et helt år til disposisjon. Så kan du gjøre så mange mange flere mer nyttigere og bedre ting enn militæret.

Dette er kun sett i et egoistisk perspektiv.
Du nevner fredskorpset. YESS. Det norske fredskorpset har utrolig mange utvekslings og jobber i utlandet man kan dra på. Jeg jobber gjennom de nå, og jeg har vært i militæret. Der hadde jeg en ganske høystående stilling, så jeg vet hvor lite nyttig den er.

Om du har et år igjen på vgs så engasjer deg i organisasjoner. Jeg vet om flere hvor det er mange muligheter for å gjøre en god innsats. Men du kan sende meg pm så kan jeg liste opp noen som kan være interresante.

Men det viktigste er finn en organisasjon som har fagområde som du liker. Så gjør du det bra der!
Vis hele sitatet...
Da får jeg bare beklage det, jeg har virkelig ikke ment å være spydig eller arrogant. Hvis jeg ikke har noe å hente i militæret gidder jeg ikke. Jeg ganske nøyaktig 1,5 år igjen på vgs så ja det hadde vært fint. Skal sende deg pm Jeg er medlem av ungdomsparti og skal prøve å få meg ett verv der! Jeg er generelt sett opptatt av å holde meg i form, politikk, realfag og design. Drømmejobben hadde vært lead industrial designer

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Hør her: Det er fint å være målrettet og å ha ambisjoner, men utifra det du skriver virker det som om du først og fremst er interessert i statusen fra disse skolene og ikke egentlig har noen faglige ambisjoner (utover det å selvsagt være flink nok til å komme inn). Det er langt fra MIT til Harvard - dette er universiteter som er gode på helt forskjellige ting. Hva i alle dager er det egentlig du har tenkt til å drive med?

Å komme inn rett fra videregående er nok optimistisk fordi de fleste universiteter tar inn folk på utveksling eller overgang fra høyere utdanning. Systemet er mye mer standardisert der, og det er lettere for rekrutteringsansvarlige å forholde seg til en samarbeidsavtale og faglig kvalitet når du skriver at du er student hos Universitet i Oslo/Bergen/NTNU enn når du kommer fra vgs X i kommune Y i Norge.

Hvis du ser på alt du skal gjøre med livet ditt som kun CV-sminking så er det en ganske hul tilnærming, og du skal ikke se bort ifra at rekrutteringsmenneskene hos Ivy League er flinke til å spotte folk som har vært innom veledighet kun fordi de vil bruke det som et bevis på at de er solidariske og har bakkekontakt, mens det egentlig er en indikasjon på det stikk motsatte. Jeg vil anbefale deg å finne ting å gjøre du er interessert i, både faglig og veledig, og så gjøre dem uten å fokusere kun på at du skal putte det på CV-en. Deretter kan du finne et toppuniversitet som passer for deg. Ellers ender du fort opp som Patrick Bateman, ansatt av Pierce & Pierce.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skal ikke legge skjul på at det egentlig bare er 2 grunner til at jeg vil inn på noen av de universitetene. 1. det er ett viktig steg for å skaffe meg den jobben jeg har lyst på. 2. bragging rights
Så vidt jeg vet så er det veldig mye lettere å få en topp-jobb hvis man har gått på annerkjente skoler. Er det så galt da?
Jeg har helt klare planer på hva jeg vil bli, og slik de har vært helt uendret de siste 3-4 årene. Jeg er ganske kreativ, opptatt av design men liker også fag som fysikk. Derfor tror jeg at å jobbe som industrial designer hadde vært midt i blinken for meg! Jonathan Ive er ett stort idol, først jobbe som hands on designer for så senere etter en del år i brangsen gå over til å være projekt ansvarlig hadde vært chill. På fritiden lager jeg masse ting og tang som har med design og teknologi å gjøre. Så noe innen for det er det jeg vil gjøre resten av livet.