View Single Post
Mitt beste argument mot at cannabis skal legaliseres? Ser det nevnes både fastfood og alkohol i tråden. Saken er at en kan ta sen en bit av en baguette, en kan også nyte 0,2L øl og fortsatt kose seg med dette. Cannabis? Kan ta ett eksempel. Det var en som skulle låne støvsugeren min en gang. Sa at jeg måtte ha den tilbake dagen etter, for jeg måtte støvsuge selv også. Hørte ingenting å måtte dra til han å ringe på døren, for telefonen tok han ikke. Ingen som åpnet. 2 dager senere fikk jeg støvsugeren tilbake. Samtidig sa han at han hadde testet å røyke. Fikk totalt noia. Vet ikke hva som skjedde jeg om han ble redd for både telefon og ringeklokke, men hjemme var han sa han og han hørte også det ringte både på telefonen og på døra. Vet av 4 stykker som har tatt/ tar cannabis. For 1 av disse har det fungert utmerket. Han har adhd. De andre får totalt noia. Og nei, det er ikke noe en velger selv. De tåler det rett og slett ikke.

Poenget er at det kan ikke sammenlignes med alkohol på samme måte. Med alkohol kan du "smake" deg frem og stoppe når du vil, den muligheten har du ikke med cannabis, spesielt hvis du ikke tåler det i det hele tatt.

En kan gjerne ta Portugal som ett eksempel. Men nå er det slik at Portugal gjorde flere endringer rundt 2000 tallet. Så dra det dit at det er "legaliseringen" som er årsaken til det positive som har skjedd der er veldig tynt. Bruken har ikke minsket i Portugal men den har ikke økt. På en annen side igjen vil jeg mene det blir flere psykiske syke mennesker av å legalisere stoffer. Når en først er inne på Portugal, hvor mange personer med psykiske problemer der får egentlig hjelp? 1 av 5? Hvor har Portugal vært for å hjelpe disse menneskene dette gjelder? Finnes det noen statistikk på dette?