View Single Post
Sitat av ytrghfr Vis innlegg
Noen som har fått til DHCPv6 IPv6 på pfsense/opnsense? Hvordan skal det se ut?Får det ikke til å fungere med standard oppsett, og heller ikke når jeg
ber om en /56 prefix. Har prøvd en packet capture med tcpdump,etter en stund bare (status-code UnspecFail), er det
noe sære raw options eller noe som må til?
Vis hele sitatet...
Hei IPV 6 på PFsense funker helt fint..

På hn0.102 Vlan 102 interface ditt. (Som du har VLan tagget både 101 of 102 på samme interface..

Velg DHCP6 på IPv6 Config type.
DHCP6 Client Config.
Velg Request a IPv6 prefix. og velg Only request an IPv6 prefix, ....
under DHCPv6 Prefix Selegation Size velg 56.
Under LAN (hn1) IPv6 Config type velg Track Interface og eller SLAAC
om du velger Track IPv6 Må du velge WAN under Track IPv6 Interface og 0 på prefix ID.. Da kan du teste her


Så du fikk svar lengre opp på dhcp options på vlan 101. Interface. Her må du under Advanced DHCP Config. legge til " dhcp-class-identifier "VM.." som vist tidligere, men i tillegg må du legge til denne under Request options. " subnet-mask, routers, broadcast-address, classless-routes " Uten "" da vil du kunne se at den henter automatisk routes når du spår om ip på vlan 101 interface..
Håper dette hjelper.

Men får ikke pfsense til å bruke dhcp hook.. Må forske litt på den.. Håper noen kommer opp med ett svar her på det.. Intil videre static shit.. (Men får svart skjerm etter 1 min. så må jeg pause play igjen. all streaming funker fint.
Sist endret av axachi; 27. oktober 2020 kl. 20:14.