View Single Post
Sitat av Harek Vis innlegg
skelse eller frykt om en klovn med kniv hopper foran deg fra gatehjørnet, men det er fullt mulig å ikke reagere med seksuell lyst av nakne kropper.
Vis hele sitatet...
Det er jo strengt tatt bare én liten del av seksuell lyst som går på det visuelle.

Dette med at aseksuell og dysfunksjon stusser jeg på. Hvem har besluttet at psykopati er en dysfunksjon mens aseksualitet ikke er? Sett fra evolusjonen sin side er vel mangel på kjønnsdrift en av de største dysfunksjoner en kan ha?

Sitat av Nether Vis innlegg
Følelser eksisterer på et spekter - det er vilkårlig hvordan man velger å kategorisere dem. Som Pi er inne på er det en intellektuell øvelse. Om jeg bruker den intellektuelle kniven til å separere "skam" og "skyld" for å fremheve at ordene "skam" og "skyld" kan brukes til å beskrive ulike subjektive opplevelser er begrepene fortsatt betinget i både språk og den subjektive opplevelsen. Språk er av natur et svært upresist fenomen - det er en intellektualisering av subjektive opplevelser, og subjektive opplevelser er nettopp det, subjektive. Språket vårt kommer ikke i nærheten av å kunne beskrive sanne, subjektive opplevelser - det er en approksimering der den viktigste komponenten faller bort. Når vi i tillegg tar hensyn til hvor ulikt forskjellige individer opplever samme språklig definerte følelse (målt f.eks ved fysiologisk respons) blir det tydelig hvor vilkårlig slike språklige merkelapper egentlig er. For all del, det er et praktisk og nødvendig verktøy for å kommunisere, men jeg mener det er viktig å ha et realistisk forhold til hva det egentlig er vi driver med når vi bruker språket til å beskrive følelser - og det vi gjør er å ta det eneste utvetydig sanne ved tilværelsen, kjøre det gjennom en intellektuell miksmaster og håpe på at metaforene vi velger er relaterbare for mottakerne. Med andre ord tror jeg ikke der er så veldig viktig om den intellektuelle miksmasteren opererer med 6 eller 7 ingredienser
Vis hele sitatet...
Nydelig innlegg!
Sist endret av Tøffetom; 19. oktober 2020 kl. 16:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.