View Single Post
Det varierer hvordan man deler dem inn, men 5-7 er ganske vanlig. Noen opererer med 20+. Hvilken inndeling som er hensiktsmessig kommer an på formålet. Av og til er det nyttig å skille på hvilke deler av hjernen som er i sving, av og til er adferden som følelsen motiverer til det viktigste, av og til er det kanskje utviklingen av følelser i evolusjonen som er i fokus osv. Det er ikke vanntette skott her, så ingen fasit.

Mitt papir sier "interesse, nysgjerrighet,utfordrende atferd",frykt,sinne,seksuell lyst,seperasjonsangst/tristhet,kærlighet/omsorg,lek/glede
Vis hele sitatet...
I denne listen synes jeg det er påfallende at skam mangler. Det er uenighet om hvorvidt skam og skyld er to grunnfølelser eller varianter av det samme, men en av dem burde være med.

Jeg tror også jeg ville hatt med avsky. Selv om jeg ser at det ofte er utelatt. Det er en såpass primitiv og grunnleggende emosjonell respons at det virker logisk å omtale den separat.

Tristhet, frykt, glede, sinne er vel standard. Jeg ville kanskje satt lyst i kategori med iver/interesse.

Så har man utallige kombinasjoner som kan gi nyanser som nostalgi, forakt, vemod, skadefryd, osv osv osv

Men kåthet trives jo like godt sammen med sinne som med kjærlighet eller tristhet; seksuell lyst oppstår jo selvstendig på lik linje med de øvrige emosjonene - slik jeg ser det.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vil på ingen måte kategorisere lyst og kjærlighet som det samme. Kjærlighet kan man selvsagt føle for folk uten at det har noe med seksuell lyst å gjøre, f eks familie,og omvendt. Jeg vil si kjærlighet ikke er én følelse, men en blanding av ulike (glede ved å se en person, iver/interesse for personen, tristhet over å være borte fra, frykt for å miste), samt at det har noen ikke-emosjonelle komponenter også, tenker jeg. Som en form for forpliktelse, en oppfatning av at man hører sammen, på et vis. Hvis det kun er en følelse, så er det jo noe veldig ustabilt. Da elsker man ikke f eks barnet sitt unntatt i de enkeltøyeblikkene man kjenner på følelsen, og det dekker liksom ikke helt det jeg legger i begrepet kjærlighet i alle fall.

Omsorg er litt interessant. Jeg er usikker på om det å kjenne omsorg for noen er en separat følelse, eller om det er en empatisering med den andres følelse, altså tristhet på vegne av noen som er trist.
Sist endret av *pi; 17. oktober 2020 kl. 15:56.