View Single Post
Er ikke veldig befaren innen rus så kanskje betyr ikke svaret mitt noe særlig. Menmen.

Ja du bør absolutt prøve selv. Om jeg ønsker at mine barn skal ruse seg? Nei jeg gjør jo ikke det. Men oddsen er god for at de vil bruke en eller annen form for rus. Alkohol er lovlig men det er jo rus det med. Om barna klarer å ha et balansert forhold til cannabis og lever et liv utenom rus så ser jeg vel ikke noe problemer med det. Akkurat som de fleste foreldre ikke tenker noe særlig på om deres voksne barn koser seg med en god cognac en lørdagskveld. Eller vin til maten også et par cognac. Men svært mange ville reagert om det ble vin hver dag og fyll halve uken. Om barna fyrer en gang i blant må vel være helt greit?

Har ikke noe voldsomt engasjement rundt legaliseringsdebatten. Den ene eller andre veien spiller ingen rolle for meg. Men jeg ser jo at forbudslinjen vi har kjørt ikke virker spesielt godt. Og kanskje ville det vært bedre for alle, bortsett fra kriminelle bakmenn om salg av cannabis kom inn i ordnede former, med skatter og avgifter til staten fremfor å fylle foret til kyniske og griske bakmenn? Kontroll på kvalitet, ordnede arbeidsforhold for de som da vil jobbe i cannabisbransjen.

Hvordan ville legalisering påvirket politiets ressurser? Og domstolenes? Hvor mye koster cannabisbruken samfunnet vårt idag? Da tenker jeg ikke primært på hasjpsykoser men heller på hva det båndlegger av ressurser i forhold til etterforskning, tiltale og dom. Kanskje vil det frigjøre mer ressurser til andre viktige felt?