View Single Post
Sitat av 1000bein Vis innlegg
Det er vel kanskje et definisjonsspørsmål. I innlegget du siterte så kan jeg ihvertfall se tydelige konturer av en rotete oppvekst. 4 fosterhjem og over tyve institusjoner før fylte 18 er jo statistisk sett velidg dårlige kort på hånden, antar jeg nå, uten at jeg henviser til noen spesifikk faglitteratur.

Det finnes mange rusmisbrukere som både har kjæreste, familie og gamle venner som kan hjelpe dem etter at de har tatt de første skrittene selv. På den andre siden finnes det de som ikke har det i det hele tatt, eller de som kanskje begynte å ruse seg nettopp på grunn av kjæreste, venner eller familie.

Såvidt jeg har skjønt så anbefaler dog de fleste behandlingssteder å avslutte forholdet hvis kjæresten din er en du har ruset deg mye med, fordi tanken er at en kan påvirke hverandre negativt. På den andre siden så finnes det rehab som tilbyr behandling for par. Jeg bare antar det er mindre vanlig, og at det er et rådende syn om at en burde kutte alle bånd til rusassosiasjoner, også kjærester.


Når det kommer til NAV så har man jo lovfestede rettigheter, selv om man støtt og stadig hører i media, eller fra andre hold at de som forvalter lovene om sosialhjelp og lignende bryter dem støtt og stadig. At NAV faktisk kan være litt som gambling. Om du får den lovfestede hjelpen du har krav på kan være litt som å spille på rulett.

Om en skal få noe utover det som er lovfestet, altså sertifikater, utdanning osv, så tror jeg det også her er store variasjoner. Uten at jeg vet noe særlig spesifikt om hva en har krav på. Jeg antar det kan være alt fra kapasitet, budsjett, din cv, tidligere arbeidsforhold som spiller inn. De har kanskje et kost / nytte regnestykke, hvor dem med sine metoder anser hvor realistisk det er at en skal bli selvberget etter en masse utdanning finansiert av dem. Men hvis du på noe vis kan dokumentere at du har ruset deg på en måte som har gjort det vanskelig for deg å fungere ute i det normale samfunnet, og også dokumentere at du nå er rusfri, så vil jeg jo anta at NAV er villige til å satse litt på at en skal bli et "brukbart" medlem av samfunnet. Misforstå meg rett. Velferdsstaten står for fall.

Mener å huske at jeg leste her inne om noen som flyttet fra Oslo til en mindre kommune på østlandet, hvor det å være under arbeidsavklarings penger-ordningen var noe helt annet. De fikk en mye tettere oppfølging.


Jeg syntes uansett hele innlegget du siterte var både kjempefint og sterkt.

Han avruste seg helt selv. Ihvertfall uten hjelp fra profesjonelle. etter mange år med omfattende blandingsmisbruk, og det jeg antar var en ganske rotete oppvekst med institusjoner osv.

Det er mange veier til rom, som jeg skrev i et tidligere innlegg her.
Vis hele sitatet...
Ja nettopp, han har hatt FLAKS. Hans historie er ikke veldig ulik min og jeg kom til et NAV hvor de sto med henda i kors og var ikke interessert i å gi meg noen form for hjelp annet enn de få kr jeg allerede fikk. Jeg spurte om kursing rundt en spesifikk retning jeg var intr i og også hadde vært utplassert i på tidspunktet og fikk til svar at det fikk jeg betale selv og det var ikke snakk om at de i det hele tatt gadd veilede meg. Sertifikater o.l, de hadde nok ledd seg i hjel om jegbi der hele tatt hadde spurt. (JA Sertifikater var relevant mtp yrkesretning) Og dette var i en periode hvor jeg hadde dokumenterte bevis på at jeg hadde vært nesten 8 mnd rusfri og møtte opp til Dps som jeg skulle.

Så ja jeg vil si han jeg siterte hadde flaks