View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det finnes mange forskjellige typer døgnbehandling, 12 trinns og terapeutisk samfunn er ikke dominerende innenfor TSB. De aller fleste behandlingssteder lager sitt eget opplegg som ofte er en blanding av rammer og struktur , en eller annen form for terapi, gruppe eller individuell, og ofte spedd på med feks trening, musikkterapi o.l.

Noen behandlingssteder har blitt utvannete versjoner av terapeutisk samfunn eller 12 trinns. Så gjenstår det selvfølgelig noen old school 12 trinns og terapeutisk samfunn beh. plasser.

Bolkesjø er en utvannet versjon av 12 trinns, han som eier det var opprinnelig selv i behandling på Alfa behandlingssenter, som er et av Norges eldste 12 trinns behandlingssenter ( nå er det også blitt utvannet og overtatt av ny daglig leder, gamle daglig leder her og terapeutene har opprettet et nytt 12 trinns behandlings senter som heter Omega behandling)

Jeg selv var i 12 trinns behandling for typ 16 år siden, for meg og veldig mange andre jeg har møtt på, funket det veldig bra, mye fordi NA (Anonyme Narkomane) er et program som du følger lenge etter behandling ( ment resten av livet) De som klarer å nyttiggjøre seg av dette blir veldig ofte fullt ut rehabilitert, skole, jobb familie osv, meg selv inkludert.

Jeg sprakk etter ca 13 år og tok nylig en runde i offentlig behandling der det ikke var noe bestemt metode, mer rammer og struktur med et innslag av terapi. Mest oppbevaring egentlig. Jeg opplevde der at svært få klarte å holde seg rusfri etter behandling. Heldigvis har jeg klart det så langt, men det er kun takket være det jeg lærte i den tiden jeg var i NA. Jeg skulle egentlig nå ønske at jeg heller hadde valgt 12 trinns behandling istedenfor vanlig offentlig.

Min erfaring er at rusbehandling blir bedre jo mer metode det er bak behandlingen, dette skaper en felles forståelse for både pasienter og ansatte, min opplevelse var nå at med så og si ingen metode i bunn blir behandlingen veldig oppstykket, de ansatte gir råd og veiledning kun utifra eget ståsted og de kan mene vidt forskjellige ting om en sak.

Dersom du tenker evt Bolkesjø eller 12 trinns ville jeg rådet deg til å prøve ut noen NA møter først for å se om dette er noe du tror du kunne tenkt deg.