View Single Post
Tidsvitne
Trådstarter
155
Det jeg sliter litt med å forstå, er hva slags metode som brukes, eller hvilken ideologi som settes høyest på institusjonen. Jeg skulle kanskje vært tydeligere med å understreke at dette gjaldt døgnbehandling, selv om jeg tror det var åpenbart.

Jeg googlet Bolkesjø. Har faktisk skumsett et par av episodene til det nye programmet til Leo.

Et begrep som går igjen er TSB.

Tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB) er den norske betegnelsen på tjenester som utfører rus- og avhengighetsbehandling på spesialistnivå. At tjenestene er tverrfaglige, betyr at de skal utføres av personell med medisinsk, psykologisk og sosialfaglig kompetanse. At de er spesialiserte betyr at de skal fylle krav til helsetjenester på spesialistnivå.

Hvis en skal i rusbehandling å få det dekket av det offentlige så antar jeg det må være TSB. TSB kan være alt fra LAR til poliklinisk samtaleterapi en gang i uka på dps.

Utenom det så slet jeg med å finne ut hva slags behandlingsmetode Bolkesjø faktisk bruker for å rehabilitere sine pasienter.

Googlet nettopp Veslelien.

https://kirkensbymisjon.fra1.digital...er_Langtid.pdf

Behandlingshverdagen består av gruppe-terapi, med et fokus på traumesensitiv tilnærming. Det vil si at vi jobber med fokus på trygghet, relasjon og følelsesregulering

Det høres jo veldig fint ut, og noe som kunne passet meg. Men har behandlingsmetoden noe navn?

Jeg får mer og mer følelsen av at rusbehandling er litt som keiserens nye klær. Men jeg er jo selvsagt farget av podcasten til Sturla.

Legger ved en artikkel fra en dansk tungvekter i faget, hvor hun er kritisk til tolv trinns modellen, eller ihvertfall kritisk til om den modellen skulle passe for alle.

https://www.erlik.no/slik-utsettes-r...ologisk-press/

Kan fortelle at at den eneste formen for TSB jeg har vært i har vært samtaleterapi en gang i uka på et kontor.

Det er sikkert mange før eller i starten av behandling som tenker det samme som meg, og det er at rus ikke er min største utfordring. Mine utfordringer handler mer om traumer, relasjonsproblemer, reaksjonsmønstre, osv.

Om jeg skulle gått i terapautisk samfunn, og fått masse "kjeft", eller blitt konfrontert med mine svakeste sider, som ikke omhandlet rus, som var de tingene jeg ønsket mest hjelp med, så frykter jeg at det potensielt kunne vært veldig nedbrytende. Samtidig er det godt mulig at jeg hadde hatt veldig godt av å lære og vaske gulv og stryke skjorter, for det er jeg ikke særlig rutinert på.