View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Om man selger knark for å overleve eller finansiere eget forbruk trenger man kanskje hjelp og ikke straff?
Her hvor jeg kommer fra koster 1g cola ca 1-1500 kr. Og om man kjøper en femmer for man maks 1k rabatt. Har hardt for å tro at folk gidder å løpe frem å tilbake for 5ere med coke. Min erfaring med dealere er at de er jæævlig late og stresser minst mulig. Da tar de heller en litt større risiko.
Vis hele sitatet...
Jeg mener det er et tydelig potensial for at rusreformen sånn den er foreslått kommer til å misbrukes og bidra med både mer rekruttering til salg (tenker da først og fremst på ungdom fra fattige familier i pengenød som blir misbrukt av pushere som lokker ungdommene med at de ikke får straff uansett) og mer ustraffet salg og kynisk utnyttelse av misbrukere (selgere som frakter fem og fem gram og selger videre gjennom dagen og lett tjener 10k i uka på dette).

Hadde grensa vært satt på ett gram kokain, 200 g mdma osv kunne jeg forsvart det men ikke med så store kvoter som er mange ganger brukerdoser og type rusmiddel med stort skadepotensial. Ja misbrukere bør få hjelp men avkriminalisering er mer sammensatt enn det at det er forsvarlig å la gud og hver mann fly rundt med 40 og 200 brukerdoser på seg uten at det kan straffeforfølges..

Avkriminalisering kan være en positiv utvikling og jeg støtter det, men som Støre også mener bør det være et skille her på hvem og hva som straffes og hvem og hva som går under hjelpeprogram. Helt uavhengig av en rusreform må Norge få bedre hjelpeapparat og nye tilnærminger og ressurser til psykisk helse og dette blir ikke løst av bare en rusreform desverre.

For å ta høyre som eksempel siden de sitter med makta nå så har unge Høyre ønsket avkriminalisering lenge, men hensikten deres er ikke å hjelpe de svakeste, for politikken deres ellers gjør det stikk motsatte av det og skaper bare større klasseskiller, mer fattigdom, nedlagte DPS'er og psykiatriske avdelinger, mer stigmatisering av fattige og rusmisbrukere. Da hjelper det lite å si at de vil ha avkriminalisering for å hjelpe når drivkraften deres kommer fra å kun gagne seg selv, jeg har diskutert dette med unge Høyre folk som har sagt rett ut at da kan de "ta over markedet til svartingene for når det ikke kan straffes får det ingen konsekvenser for jobb eller rykte". De personene som sa dette var aktive unge Høyre politikere som vil bruke rusreformen til å selge ustraffet og ta jobben til fattige og misbruke rusavhengiges posisjon. Selvom det ikke bare er høyrefolk som kommer til å misbruke avkriminalisering er det et godt og disgusting eksempel på hvordan en reform på papiret og løfter fra politikere som snakker om hjelp faktisk driter i folka, både i praksis og i resten av politikken sin, som de sier de vil hjelpe.

For et bedre hjelpevesen trengs mye mer enn en lovendring, det trengs politikk som aktivt og helhetlig jobber for psykisk helse og likestilling, og som istedet for å gå glipp av milliarder av skattepenger fordi de gir skattelette til de rikeste heller kunne skrudd opp skatten for de rikeste og brukt de pengene til en massiv endring av systemet der både mer ressurser til forebygging, mer ressurser til hjelp og mer ressurser til ettervern etter straff, mer ressurser til psykisk helse helt fra barneskolen og til mange fler plasser på dps og sykehus, gratis tilgjengelig rusrehabilitering for alle osv. Det er den endringen vi trenger og den starter ikke med friere marked for salg av skadelige rusmidler.